Belangrijke toevoeging ’Verzetsmonument’ Fragmenten.

Schrijfster Annelies Kok heeft een wezenlijke aanvulling op haar verhaal over ’Het Verzetsmonument van Kamp Westerbork’, in Fragmenten van maart dit jaar. Zij schrijft voor onze website dit bericht:

’In mijn artikel over het Verzetsmonument schrijf ik kort over de drie mensen die in Zwolle waren geëxecuteerd en in Westerbork begraven liggen. En er is nog een vierde graf, dat van Emelia Kaplan.’

Emelia Kaplan kwam op 7 november 1942 in kamp Westerbork terecht. De omstandigheden waarin dit gebeurde zijn onbekend. Evenals hoe het met haar moeder en broer en zijn gezin is gegaan.

Fragmenten 2022 Emelia Jenny Kaplan Emelia Jenny Kaplan.

Op 13 november 1942 maakte Emelia Kaplan in kamp Westerbork een einde aan haar leven, ‘onder druk van de omstandigheden’. De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Westerbork schreef haar overlijdensakte:

Heden, veertien November negentienhonderd twee en veertig 1942 (...) is overleden Emelia Jenny Kaplan, oud vijfendertig jaar en zonder beroep, geboren te Amsterdam op acht en twintig December negentien honderd zes wonende te ’s Gravenhage, ongehuwde dochter van Kaplan, Max overleden en van Verkozen, Elisabeth, verdere gegevens onbekend.’

Fragmenten maart 2022. Grafsteen Emelia Jenny KaplanGrafsteen Emelia Jenny Kaplan op de begraafplaats in Westerbork.

Hieronder in het kort het verhaal over de andere twee grafstenen op de begraafplaats in Westerbork:

Op de oude begraafplaats van het dorp Westerbork staan twee grafstenen met daarop een Davidsster. Het zijn de graven van Hans Marius Koopal en het echtpaar Alfred Schnell en Eva Schnell-Jolowicz.

Fragmenten maart 2022 Hans Marius Koopal.    Fragmenten maart 2022 Alfred Schnell       Fragmenten maart 2022 Evan Schnell-Jolowicz
  Hans Marius Koopal.   Alfred Schnell en Eva Schnell-Jolowicz.

Samen met drie werkontduikers ondergingen zij het gruwelijke lot van een executie, die waarschijnlijk als wraakactie was uitgevoerd. Deze executie vond plaats in Zwolle op 3 oktober 1944. Met hun stoffelijke overschotten werd daarna, zacht gezegd, niet respectvol omgegaan. Uiteindelijk vonden deze drie mensen een waardige laatste rustplaats op het kerkhof van Westerbork, waar ze elk jaar op 4 mei herdacht worden.

Fragmenten 2022. De twee graven in Westerbork.
      De twee grafstenen op de begraafplaats in Westerbork.

Lees meer bij de bronnen: Fragmenten 2022 maart

Lees meer levensverhalen bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork onder ’Portretten’:

Het hele verhaal in Fragmenten lezen? Word lid. Voor maar 21,00 euro per jaar. Leden krijgen vier keer per jaar het tijdschrift Fragmenten en bijzondere bijeenkomsten. Hieronder ons aanmeldformulier:
Online aanmeldformulier
Fragmenten 2022 maart