Voorintekening leden historische verenigingen Drenthe, Groningen en Overijssel ’Een Schricklijck Jaer’.

Een Schricklijck Jaer. De oorlog van 1672 in het noordoosten van de Republiek.
Auteur: Ineke den Hollander
Korting bij voorintekening van het boek Een Schricklijck Jaer.

Boek: Een Schricklijck Jaer
Op 2 juni 2022 verschijnt het boek Een Schricklijck Jaer - De oorlog van 1672 in het noordoosten van  de Republiek van auteur Ineke den Hollander. We willen de leden van uw vereniging graag de  mogelijkheid bieden om dit boek tegen een voorintekenprijs aan te schaffen. Bij reservering voor 15  mei kost het voor de leden van uw vereniging € 20,00 incl. verzendkosten, daarna zal de winkelprijs  van € 22,50 in gaan.

Het boek kan besteld worden via www.vangorcum.nl

(https://www.vangorcum.nl/cultuur-historie/100-445_Een-Schricklijck-Jaer

De kortingscode bij online bestelling via Van Gorcum is: rampjaar1672. Deze code kan in het  betaalscherm worden ingevuld waarna de korting automatisch wordt toegepast.
Over het boek
De meeste boeken over het rampjaar 1672 gaan over de inzet van de Oude Hollandse Waterlinie, de  spannende zeeslagen onder leiding van Michiel de Ruyter en de Haagse politiek en intriges.  Een Schricklijck Jaer echter beschrijft de oorlog van 1672 in het noordoostelijk deel van de Republiek  waar de bisschoppen van Keulen en Münster, bondgenoten van koning Lodewijk XIV van Frankrijk,  zich hebben uitgeleefd. Na de bisschoppelijke triomftocht langs de Overijsselse vestingsteden, die als  rijpe appels in handen van de bisschoppen vallen, volgt de aanval op Coevorden. Ook die  ‘onneembare’ vesting valt binnen tien dagen. Maar daarna keert het tij voor de bisschoppen. De stad  Groningen houdt stand, ondanks de enorme bommenregen van de bisschop van Munster, die juist bij  dat beleg zijn bijnaam ‘Bomben Berend’ opdoet. Aan het einde van het jaar 1672 volgt de herovering  van Coevorden, een spannend verhaal dat de geschiedenis ingaat als “De verrassing van Coevorden”.  Maar daarmee is de oorlog in de noordelijke gebieden nog lang niet ten einde. De bisschop van  Munster heeft meer pijlen op zijn boog waardoor Coevorden in de zomer van 1673 in een bizarre  situatie terecht komt. En als dan eindelijk alle vijandelijke legers zijn vertrokken, moet het land weer  opgebouwd worden. Dan komen als vanzelf alle eerdere politieke tegenstellingen weer op die een  snelle en efficiënte wederopbouw tegenhouden. Bovendien gaat de oorlog nog steeds door, in het  buitenland weliswaar, maar de kosten worden verhaald op de inwoners van de Republiek, ook op de  tot op het bot verarmde bevolking van de provincies Stad en Lande (nu provincie Groningen), de  Landschap Drenthe en Overijssel. De gevolgen van de oorlog, vooral voor het dagelijks leven van de  gewone inwoners in die provincies, vormen de afsluiting van het boek.

De titel van het boek is de noordelijke variant van het begrip “rampjaar”. In zijn journaal heeft  kapitein Gajus van Jeltinga uit Bourtange het jaar 1672 als “een schricklijck jaer” gekwalificeerd. Met  deze titel wordt ook meteen duidelijk dat in dit boek de mensen die het zelf meemaakten aan het  woord komen. Dagboeken, pamfletten en brieven vormen de basis voor de hoofdstukken over Groningen en Coevorden.
Boek: Een Schricklijck Jaer
Verslagen, krantenberichten, rekeningen en processtukken geven een  beeld van het politieke en maatschappelijke ‘herstel’ in de voorheen bezette gebieden. Het boek is  daarmee vooral een document dat een stem geeft aan de inwoners van Groningen, Drenthe en  Overijssel tijdens en na het “schricklijck jaer” 1672.

Het boek is toegankelijk geschreven en rijk geïllustreerd waardoor het zowel prachtig is om te lezen  als om in te kijken.

Titel: Een Schricklijck Jaer / auteur: Ineke den Hollander / ISBN 9789023258919 / aantal  pagina’s: ca 220 / Voorintekenprijs € 20,00 incl. verzendkosten/ Verkoopprijs vanaf 15  mei: € 22,50 / formaat: 22cm x 24cm / Gebonden, harde kaft

Uit: Boek over trouwen in Kamp Westerbork

Boek over trouwen in Kamp Westerbork