Nieuwsbrief Drents Archief, december 2021

Drents Archief gesloten
In verband met de coronamaatregelen is het Drents Archief gesloten tot en met 17 januari 2022. Voor het inzien van bouwdossiers zijn vanaf 18 januari weer plekken te reserveren via onze website.
Wil je de komende weken toch genieten van oud Drents nieuws? Beluister dan onze podcasts, bekijk de webexposities en volg ons op social media.

We wensen je heel fijne feestdagen!

Week van de Drentse Familiegeschiedenis: Etstoel
In de laatste week van januari organiseert het Drents Archief de Week van de Drentse Familiegeschiedenis. Centraal staat het archief van de Etstoel, het oude Drentse gerechtshof. Cor de Graaf en Fred Sieders geven online lezingen, gelardeerd met spannende resultaten van hun (familie)onderzoek. Kijk binnenkort voor meer informatie op onze website. Lees meer >

Weer internationale prijs voor Oorlogsdagboek van Drenthe
Ons educatieve programma Het Oorlogsdagboek van Drenthe is weer in de internationale prijzen gevallen. Dit keer wonnen we een zilveren dolfijn in de categorie 360-Degree Videos & Virtual Reality op het Cannes Corporate Media & TV Awards Festival. Eerder ontvingen we een zilveren award op de WorldMediaFestivals 2021 in Hamburg, een internationale onderscheiding voor visuele producties en een Comenius EduMedia-medaille. Die wordt elk jaar uitgereikt door het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie aan vooruitstrevende Europese multimediale onderwijsproducten. Lees meer >

Podcasttips
Het Drents Archief heeft drie verschillende podcasts gemaakt met bijzondere, aangrijpende verhalen uit de geschiedenis van Drenthe.

Ideaal om tijdens een wandeling of het koken te beluisteren. Lees hieronder meer over de podcasts en beluister ze via je favoriete podcastapp.
Foto: Dame en heer luisteren in Nieuw-Schoonebeek naar de radio (1925-1930). Collectie Schroër.

Podcast De Hilte 11
’Ik schrok van de ontberingen die ze meegemaakt hadden. En dat hij het nooit verteld had.’ Het leven van de Drentse boerenfamilie Nijboer uit Gieterveen verandert ingrijpend als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Vier generaties van de familie Nijboer spreken hierover in de podcastserie De Hilte 11 - Oorlog op de Hondsrug. In vijf delen wordt met oude en nieuwe interviews het verhaal van plattelandsgemeente Gieten in de oorlog verteld. Luister hier >

Podcast Kamp Schattenberg
Middenin Drenthe werd het voormalige doorgangskamp Westerbork omgetoverd tot een Moluks dorp met ruim 2500 inwoners. Met vaak meerdere gezinnen in één barak en die hadden heel dunne muren. Vier kinderen van toen vertellen over opgroeien in een woonoord ver van huis. Kamp Schattenberg is een podcast over saamhorigheid, heimwee, kattenkwaad, nachtmerries en een vernietigende brand. Tertawa dan tumpah air mata. Luister hier >

Podcast De Dorpsfabriek
Bijna elk dorp had vroeger een fabriek. Vaak een melk- of boterfabriek en op het Drentse platteland kwam je zelfs een betonfabriek tegen! De podcast De Dorpsfabriek reist langs vijf voormalige fabrieken in de gemeente Aa en Hunze. Een van de fabrieken is Exportslachterij Udema in Gieten. Het geluid van de fabriekspijp van Udema schalde meerdere keren per dag door het dorp. Zo wisten de honderden arbeiders dat ze aan de slag moesten of dat hun dag erop zat. Nog altijd roept de fabriek veel herinneringen op. Luister hier >

Webexpo WOII
In 2020 was het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. Het Drents Archief wil zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de verschillende verhalen uit de oorlog. Dit doen we onder meer met de webexpositie met bijzondere foto’s uit Drenthe. Bijvoorbeeld deze foto die op 5 juli 1941 is genomen tijdens de Boerenlanddag in Rolde. Lees meer >

Webexpo Schattenberg
Op 21 maart 2021 was het zeventig jaar geleden dat de eerste boot met Molukse gezinnen arriveerde in Nederland. De mannen waren KNIL-militairen die niet in Indonesië konden blijven, omdat het daar te onveilig was.
Nederland zou een oplossing vinden en tot die tijd, voor hooguit een halfjaar, konden ze hier wonen. Ze kwamen terecht in Kamp Schattenberg. Bekijk hier de foto’s van 1951-1970.

Facebook Facebook
Instagram Instagram