Nieuwsbrief Drents Archief, oktober 2021

Festival van de Drentse Geschiedenis
De hele maand oktober staat in het teken het Festival van de Drentse Geschiedenis. Het thema van dit jaar is ’Aan het werk’. Het programma is gevuld met lezingen, films, een podcastserie, een quiz en meer! Let op: voor sommige activiteiten moet u zich vooraf aanmelden. Lees meer >

Lezing: Hoe Drenthe een scheepvaartprovincie werd
Maandag 18 oktober 15.00-17.00 uur | Toegang: 5 euro | Door: Wicher Kerkmeijer

Je zou het misschien niet verwachten: Drenthe als maritieme provincie. Toch vinden veel Drenten in de 18e en 19e eeuw werk in de scheepvaart. Pramen met vrachten vol turf varen in file op de Drentse kanalen. Trekschuiten zorgen op vaste tijden voor het vervoer van passagiers en vracht en op de Oostzee varen Drentse schippers met hun zeegaande tjalken.  Lees meer >

Podcast De Dorpsfabriek
“De fabriek was van ons”,  dat zegt Bertus Reinders over de verdwenen melkfabriek in het dorp Grolloo. Hij zag de melkbussen komen en gaan. “Het was niet alleen de fabriek, daar kwam veel meer bij.” De nieuwe podcastserie De Dorpsfabriek gaat over deze en vier andere fabrieken in de gemeente Aa en Hunze. Ook is via de gratis app Spactime Layers een auto- en fietsroute langs de vijf fabrieken te volgen.

Wandeling: Hoe schapen het Drentse landschap veranderden
Vrijdag 22 oktober 14.00-15.30 uur | Toegang: 2 euro | Door: Neils Tiktak

Schaapherder Neils Tiktak en zijn kudde Schoonebeekers beheren de velden rondom Orvelte. Wandelend met de kudde vertelt hij hoe de schapen het Drentse landschap volledig veranderden en over de taak van de kudde als moderne natuurbeheerder. Het houden van schapen was in Drenthe vroeger een bittere noodzaak. De mest van de dieren werd gebruikt om de akkers op de arme zandgronden vruchtbaar te maken en het grazen van de grote kuddes had veel invloed op het landschap. Vol = vol! Lees meer >

Kinderactiviteit
Zondag 24 oktober 13.00-17.00 uur | Toegang: gratis

Er zijn bijna geen weeskinderen meer in Nederland. Gelukkig maar. 200 jaar geleden was dit wel anders. Kinderen zonder ouders moesten toen vaak naar een weeshuis, bijvoorbeeld in Veenhuizen. Hoe het er daar aan toe ging, ontdek je tijdens de kindermiddag in het Drents Archief. Lees meer >

Film: Mestmoeders
Zaterdag 30 oktober 14.00-16.00 uur | Toegang: 7,50 euro | Peergroup

Wanneer een jonge bedrijfsopvolger verongelukt, staat zijn zus onverwacht voor een moeilijke keuze. Door het overlijden van haar broer verschuiven de verhoudingen in het gezin, waar de boerin al generaties lang aan het roer staat. Er rust een zware taak op de schouders van de jongste. Zal ze het bedrijf van haar ‘mestmoeders’ voortzetten of besluit ze het licht uit te doen? Lees meer >

Online geschiedenisquiz
Naast de Drentse Geschiedenisquiz in het Dagblad van het Noorden, hebben we ook een speciale online variant! Elke dinsdag en zaterdag in oktober stellen we op social media een meerkeuzevraag. Deze gaan allemaal over arbeid in Drenthe: weet jij bijvoorbeeld waarde afkorting AKU voor staat? Aan het eind van de maand verloten we leuke prijzen onder de inzenders van de juiste antwoorden..

Lezing Hans Goedkoop
Donderdag  28 oktober 15.00-18.00 uur | Toegang: gratis | Drents Archief

Wat is in onze tijd belangrijk erfgoed? En belangrijk voor wie eigenlijk? Met deze vragen gaan we tijdens de Dag van de Drentse Geschiedenis 2021 met niemand minder dan historicus en presentator Hans Goedkoop, bekend van het televisieprogramma Andere Tijden. De dag staat in het teken van het verleden en de vraag hoe we dit actueel en persoonlijk kunnen maken. Meer informatie >

Facebook Facebook
Instagram Instagram
Twitter Twitter
YouTube YouTube
Je gegevens bekijken of aanpassen? Pas hier je instellingen aan.
Geen berichten meer ontvangen? Schrijf je hier uit voor onze nieuwsbrief

Drents Archief | Brink 4 (entree Museumlaantje) | Postbus 595 | 9400 AN Assen
info@drentsarchief.nl | 0592 313 523 | www.drentsarchief.nl