Indrukwekkend boek ’Stolpersteine in Beilen, Smilde en Westerbork’

Boek Stolpersteine

In het boek: ’Zij zijn niet teruggekomen. Stolpersteine in Beilen, Smilde en Westerbork’, lezen we over de levens van Joodse inwoners en verzetsmensen uit die plaatsen, nu gemeente Midden-Drenthe.

Interview RTV Drenthe met Frouwke Booij en Finy Stulemeijer in het programma Drenthe Toen op 10 oktober 2021. Te beluisteren via uitzending gemist RTV  Drenthe:

Luister naar een radioverslag bij Drenthe Toen:

Drenthe Toen

Uitreiking eerste boek StolpersteineBij de presentatie van het boek in het gemeentehuis van Midden-Drenthe in Beilen.

De Stichting Stolpersteine Beilen heeft in de afgelopen jaren 88 Stolpersteine gelegd in de gemeente Midden-Drenthe voor de slachtoffers van het nazi-regime. Voor elk slachtoffer, een betonnen steentje van 10 bij 10 cm, met bovenop een messing plaatje, waarin de naam, geboortejaar, jaar van arrestatie of deportatie en plaats en datum van overlijden is gegraveerd. Het steentje ligt in de bestrating, voor het huis waar het slachtoffer woonde.

Je moet je buigen om te lezen wat er op het steentje staat. Je struikelt erover met je hoofd en met je hart.

Gunter Demnig, een Duitse kunstenaar, heeft het project bedacht. Het motto van het project is: een mens is pas vergeten als zijn naam vergeten is. Door het leggen van de Stolpersteine worden de slachtoffers, symbolisch weer opgenomen in de gemeenschap waar zij deel van uitmaakten.

Als afronding van het project Stolpersteine in Midden-Drenthe is een herdenkingsboek uitgegeven. De titel van het boek is: Zij zijn niet teruggekomen.

De presentatie van het boek heeft op 6 oktober j.l.  plaatsgevonden in de raadszaal van het gemeentehuis”. Het eerste exemplaar is uitgereikt aan Debby Petter.

Er werd gesproken door Bas Kortholt, medewerker van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, die het verzet in de gemeente Midden-Drenthe belichtte en door Debby Petter. Zij vertelde over de oorlogsgeschiedenis van haar moeder en haar persoonlijke ervaring daarmee.

De presentatie is terug te zien op internet via de volgende link :  https://www.middendrenthe.nl/stolpersteine

“Zij zijn niet teruggekomen” zijn de woorden die Annette Rosen-Apotheker van haar moeder hoorde als zij vragen stelde over de oorlog. Herkenbare woorden voor nabestaanden die te maken kregen met de trauma’s van hun ouders.

De foto op de omslag van het boek laat de keramiekinstallatie zien die door Annette Rosen is gemaakt: meer dan 200 vazen, groot en klein, die symbool staan voor de meer dan 200 familieleden die in de oorlog werden vermoord.

De tijdens de leggingen uitgesproken In Memoriams vormen de basis voor het herdenkingsboek. De teksten zijn aangevuld met relevante informatie, foto’s en documenten.

In dit herdenkingsboek  worden de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, die woonachtig waren in de voormalige gemeenten Beilen, Smilde en Westerbork op een respectvolle en persoonlijke manier in herinnering gebracht.

Het boek is te koop bij de Borker Boekwinkel in Westerbork, bij boekhandel Het Logboek in Beilen en in de museumwinkel van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Het is ook te bestellen via de website van de Stichting Stolpersteine Beilen.