Nieuwsbrief Erfgoed

Bekijk deze nieuwsbrief voor het beste resultaat online
Oude foto meisje in klederdracht

Erfgoed

16 september 2021

We hopen dat je een fijne zomer hebt gehad en wensen je een mooi nieuw cultureel seizoen! In deze nieuwsbrief lees je o.a. over Koester Drenthe, Dag van de Drentse Geschiedenis, De Opgehaalde Herinnering en de Koloniën van Weldadigheid.

Beeld stalen constructie
Koester Drenthe
Voor alle vrijwilligers in de kunst-, cultuur-, erfgoed- en natuursector organiseren Het Drentse Landschap, Huus van de Taol, Drents Historische Vereniging en K&C op 14 oktober 2021 de inspiratiedag Koester Drenthe. Je volgt deze middag een lezing van landschapshistoricus Jori Wolf, krijgt een introductie op het boek Snuustern in Drenthe’s natuur en cultuur (deelnemers ontvangen een gratis exemplaar) van Jan van Ginkel en je volgt twee workshops. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan via het inschrijfformulierHet volledige programma en de inhoud van de workshops en lezingen is te vinden op de site van K&C

Spreker Dag van de Drentse Geschiedenis: Hans Goedkoop
In de vorige nieuwsbrief schreven we al dat de Dag van de Drentse Geschiedenis een andere insteek krijgt dan voorgaande jaren. Dit jaar vormt een de lezing van historicus Hans Goedkoop het hoofdprogramma. Je kunt hem kennen van het tv-programma Andere Tijden. In deze PDF kun je meer lezen over de inhoud van de lezing. De Dag van de Drentse Geschiedenis wordt georganiseerd op 28 oktober 2021 in het Drents Archief. De officiële uitnodiging volgt binnen twee weken. Ook een uitnodiging ontvangen? Neem contact op het Hester Witteveen; hester@kunstencultuur.nl

Wikiwijs erfgoedpagina
Ben je op zoek naar lesmateriaal over erfgoed of wil je je eigen lesmateriaal beter vindbaar maken? Kijk dan eens op de website van Wikiwijs, die sinds kort ook een erfgoedpagina heeft. De website werkt als een zoekmachine, waarmee je op trefwoord naar beschikbare lessen per erfgoedonderwerp kunt zoeken. Je kunt de gebruikershandleiding als PDF downloaden.

De Opgehaalde Herinnering
Ooit was een ophaalbrug het markante herkenningspunt in het landschap bij Wilhelminaoord. Sinds februari dit jaar is de brug terug als kunstwerk De Opgehaalde Herinnering van kunstenaar André Pielage. Samen met gedeputeerde Cees Bijl, wethouder Henk Doeven (gemeente Westerveld) en de leerlingen van OBS de Kievietshoek gaat André Pielage op 17 september het kunstwerk officieel onthullen. De Opgehaalde Herinnering is een geschenk van de provincie Drenthe aan de gemeente Westerveld ter ere van het 200 jarig jubileum van Stichting Maatschappij van Weldadigheid. Op het kunstwerk staan verschillende teksten uit de archieven van de Koloniën van Weldadigheid. Er is ook plek voor een te verwisselen tekst, zodat er altijd een actuele boodschap getoond wordt.

Erfgoed activiteiten tijdens Gekleurd Grijs en Kindermaand
De hele maand september 2021 worden in Drenthe talloze kunstzinnige en creatieve activiteiten voor senioren georganiseerd, tijdens Gekleurd Grijs in Actie! Ook erfgoedactiviteiten, zoals een rondleiding door de museummolen Jan Pol of een bezoek aan Ellert en Brammert. Tijdens Oktober Kindermaand worden allerlei erfgoedactiviteiten georganiseerd. Basisschoolkinderen kunnen leren leven als een echte kolonist of de Meule van Wassens in Zuidwolde ontdekken!

Koloniën van Weldadigheid
De Koloniën van Weldadigheid staan nu officieel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Hiermee erkent het Werelderfgoedcomité de wereldwijde uitzonderlijke en universele waarde van deze landbouwkoloniën voor armoedebestrijding in Veenhuizen, Frederiksoord-Wilhelminaoord en in de Belgische Kolonie Wortel. Samen vormen ze één transnationaal UNESCO Werelderfgoed. Lees er meer over op de website van de provincie Drenthe.

Beeldenbos
Bilderwald/Beeldenbos
De augmented reality installatie Bilderwald/Beeldenbos staat tot en met 26 september in de Bibliotheek in Hoogeveen. Kunstenaars Gejan Stol (Assen), Raymond van Es (Groningen) en Sina Barkmann (Düsseldorf) hebben voor deze installatie elk vier virtuele kunstwerken gemaakt met als thema (historische) verhalen rond Ruimte, Taal, Ambacht en Feesten. In eerste instantie zie je de kunst niet. Pas als er een tablet of telefoon op de houten sokkels wordt gericht komen de kunstwerken tevoorschijn. Je kunt om de kunstwerken heen lopen en er zelfs "inkruipen". Kijk op de site van Bibliotheek Hoogeveen voor de openingstijden.

Historische Roodbaardtuin Assen
De Roodbaardtuin in Assen heeft een flinke opknapbeurt gehad en is weer klaar voor mensen die een ommetje willen maken. Vanaf november vorig jaar werkten vijf vrijwilligers elke vrijdagochtend in de tuin. Zo zijn er nieuwe paden aangebracht en is er flink gesnoeid. De tuin ligt op het voormalige Landgoed Dennenoord achter het Wilhelmina Ziekenhuis. Jarenlang was er niets aan de historische tuin gedaan, maar nu kan iedereen er weer van genieten.

Piratenmuziek
De cultuur van de piratenmuziek is toegevoegd aan de lijst van immaterieel erfgoed. Tot de cultuur van de Piratenmuziek behoren de legale activiteiten die in het verleden vanuit de zendpiraterij zijn ontstaan, zoals het draaien, het via internet uitzenden, het maken en zingen en het beluisteren van de muziek. Piratenmuziek is meestal Nederlandstalig en niet of nauwelijks te horen op de grote radiozenders. Meer info op de site van Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland.

Stichting Kunst & Cultuur
kunstencultuur.nl