Nieuwsbrief Erfgoed 14 juni 2021

Erfgoed

14 juni 2021

Cursus erfgoeddocent
Erfgoed is overal om ons heen, in elke stad, in ieder dorp. Vaak gaan we eraan voorbij zonder dat we hier al te veel erg in te hebben. Als erfgoeddocent kun je hier verandering in brengen. In de cursus erfgoeddocent leer je hoe je erfgoed in projecten giet en overbrengt aan verschillende doelgroepen. Je ontwerpt lessen waarin het gebruik van verbeelding en een onderzoekende houding voorop staan. Meer informatie en inschrijven via de website van K&C.

Koloniën van Weldadigheid
De Koloniën van Weldadigheid heeft een positief advies gekregen van het ICOMOS, het adviesorgaan van UNESCO werelderfgoed. Het positieve advies is gebaseerd op de uitzonderlijke manier waarop de koloniën armoede bestreden door een ingrijpend sociaal experiment op te zetten. Het comité van UNESCO beslist eind juli over de erkenning van de Koloniën van Weldadigheid als werelderfgoed. Met de mooie woorden van ICOMOS ziet dit er erg rooskleurig uit. Meer info op de site van provincie Drenthe.

Veenpark
Het Veenpark in Barger-Compascuum gaat zich de komende jaren nog meer richten op het verhaal van veen, turf en wonen in het veen. De focus ligt straks op de jaren twintig van de vorige eeuw. Het park wordt hierdoor compacter en met nieuwe technologische middelen maak je straks uitstapjes naar verleden en toekomst. Meer info op de site van het Veenpark.

Bijzondere vondsten gezocht
Het Hunebedcentrum is een PAN-meldingslocatie geworden. PAN is een project dat oudheidkundige vondsten in privébezit documenteert. Het Hunebedcentrum is op zoek naar bijzondere vondsten, bijvoorbeeld gevonden met een metaaldetector. De vondsten kunnen archeologen helpen om een duidelijker beeld te krijgen van het verleden. Voorlopig kan het melden van vondsten alleen op afspraak. Je kunt hiervoor mailen naar communicatie@hunebedcentrum.nl.

Expeditie door de stad
Families met kinderen van 4 t/m 12 jaar kunnen sinds kort met hun smartphone op expeditie door Assen. De route van anderhalve kilometer neemt je mee naar de 18de eeuw. De tijd van ontvanger-generaal Johannes van Lier. Onderweg moeten er allerlei vragen worden opgelost, waarmee verschillende prijsjes zijn te winnen. De speurtocht is te lopen met de gratis app Spacetime Layers. Startpunt is landhuis Overcingel, Oostersingel 27 in Assen. De route is te downloaden op de website van het Drents Museum.

Erfgoedroutes Roden
De gemeente Noordenveld heeft nu ook een erfgoedroute. Met de route moet het erfgoed in Roden voor zowel toerist als inwoner een stuk bekender worden. Vorig jaar won Noordenveld de BNG Bank Erfgoedprijs, onder meer vanwege het culturele erfgoed. Daar speelt men nu op in. De wandelroute, met de kerk en havezate Mensinge, is op 1 juni in gebruik genomen.

De Westerborkfilm
In Herinneringscentrum Kamp Westerbork en op het kampterrein is nu de film Gevangen in beelden te zien. De Westerbork film is in 1944 gemaakt in opdracht van kampcommandant Albert Gemmeker. De film bevat unieke beelden van het nazi-doorgangskamp, waaronder iconische scenes van inkomend en uitgaand transport. Meer info op de website van Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Koester Drenthe
We kijken allemaal uit naar ontmoeting. Tijdens de inspiratiemiddag Koester Drenthe op 4 oktober 2021 hopen we dan ook vele vrijwilligers uit de kunst-, cultuur-, erfgoed- of natuursector bij elkaar te brengen. In verschillende workshop leer je over de kansen en mogelijkheden van kruisbestuiving tussen natuur, kunst, cultuur en erfgoed. Kijk op de website van K&C voor het programma van Koester Drenthe. Mail voor vragen met hester@kunstencultuur.nl.

Dag van de Drentse Geschiedenis
K&C, Platform Drentse Musea en Drents Archief organiseren donderdag 28 oktober de Dag van de Drentse Geschiedenis voor docenten geschiedenis, CKV en Mens en Maatschappij én leden van historische verenigingen, medewerkers van musea en ZZP’ers. Houd 28 oktober dus alvast vrij. De Dag van de Drentse Geschiedenis sluit zoals gebruikelijk aan bij de Maand van de Geschiedenis. Het thema van dit jaar is Aan het werk. Mail voor vragen over de Dag van de Drentse Geschiedenis naar hester@kunstencultuur.nl.

Into Nature
De voorbereidingen van de beeldende kunstmanifestatie Into Nature zijn in volle gang. Internationaal bekende kunstenaars laten zich laten inspireren door het verleden en heden van het Bargerveen (Emmen). Het turfverleden, de windmolens en de kerncentrale van Lingen (net over de grens), maar ook de ingrepen van Staatbosbeheer en het waterschap om het hoogveen te behouden zijn inspiratiebronnen voor de kunstenaars. Thema van dit jaar is New Energy. Into Nature is vanaf 31 juli geopend voor publiek. Meer informatie over de kunstenaars, het educatie- en randprogramma is te vinden op de site van Into Nature.

Harry Muskee
Gedeputeerde Staten hebben 75.000 euro beschikbaar gesteld voor een documentaire over bluesmuzikant Harry Muskee. Jan Douwe Kroeske gaat de documentaire maken die een beeld moet geven hoe de blues van Muskee nog steeds tot de verbeelding spreekt. De film gaat in september in première, tien jaar na het overlijden van Muskee. Van 3 tot 26 september is in de tuin van de Ondernemersfabriek in Assen ook de muziektheatervoorstelling Muskee, so many roads, te zien. Eveneens een eerbetoon aan de artiest.

Stichting Kunst & Cultuur
kunstencultuur.nl