Doodgewaande Duitse generaal beschreven in Fragmenten

In de nieuwe editie van Fragmenten van de Historische Vereniging Westerbork (HVW) veel aandacht voor de bijzondere Duitse generaal-majoor Karl Böttger. Hij was de man die Westerbork in 1945 zo lang mogelijk in Duitse handen moest houden, terwijl de geallieerden oprukten.

Schrijver Gerrit van Arragon schetst een nauwgezet beeld van hem en vraagt zich af of hij een echte nazi was. Böttger raakte bij de beschieting van de commandopost in het toenmalige café Slomp ernstig gewond. Franse parachutisten meenden dat hij dood was, maar wat is er met hem gebeurd?In Fragmenten ook een uitgebreid verslag van de gevolgen van de Spaanse griep. Ongeveer honderd jaar geleden vielen toen miljoenen slachtoffers. In de huidige pandemie sterven veel minder mensen dan toen, maar er zijn ook opvallende overeenkomsten. Bovendien werd Drenthe toen zwaar getroffen. Hoe kon het dat het sterftepercentage in onze provincie het hoogste van ons land was? De krantenberichten in Fragmenten zijn veelzeggend. Uit het archief een komisch verhaal over de strijd over het schaap en de geit. De gemeente Westerbork heeft het daarbij aan de stok met de provincie. Westerbork was het zat dat geiten bij een schaapskudde zomaar konden rondbanjeren. Die geiten vraten de jonge boompjes kaal, zodat hele plantsoenen eraan gingen. Het provinciebestuur had een heel andere kijk op de zaak, en een bestuursconflict was geboren. In ‘Allemaal op de foto’ veel historische prenten, opvallende krantenberichten uit de eerste maanden van 1946, en in ‘Vroeger en Nu’ is te zien wat de overeenkomsten en verschillen zijn op Zwiggelterweg 1 in Elp. Het gedicht ‘Undertied veur elk historie’ van J. Kok-Wolbers, benadrukt de verbinding met verleden en heden.

Lees meer bij bron: