Coevorden viert ontzet in 2022.

Coevorden viert ontzet in 2022

COEVORDEN - Het Beleg van Coevorden was een belegering van de stad Coevorden in 1672, tijdens de Hollandse Oorlog, door de troepen van de bisschop van Münster, Bernhard von Galen, in de volksmond Bommen Berend genoemd. De Groningse luitenant-generaal Carl von Rabenhaupt heroverde Coevorden datzelfde jaar met behulp van het aanvalsplan van de Coevorder koster en schoolmeester Mijndert van der Thijnen. In het culturele jaar viert Coevorden het 350 jaar ontzet van de stad. Meer info op Cultureel Coevorden.

Groningen maakt plannen voor 2022

GRONINGEN - In een nieuwsbrief hebben de Koninklijke Vereniging Volksvermaken en Gronings Ontzet zijn plannen uitgewerkt voor de Rampjaarherdenking in 2022. Daarbij valt de nadruk op de maand augustus, toen Groningen werd ontzet. Er komen activiteiten op het gebied van educatie, cultuur, historie en economie. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de gemeente Coevorden - Culturele Hoofdstad van Drenthe in 2021-2022- en de provincie Overijssel.

Meer info op Volksvermaken Groningen.

WOERDEN - Het Platform Rampjaarherdenking krijgt een Comité van Aanbeveling van landelijk bekende Nederlanders die het Platform gaan adviseren. Een van de adviseurs wordt oud-landbouwminister Gerda Verburg, die in opdracht van de Verenigde Naties leiding geeft aan SUN (Scaling Up Nutrition), een aan de FAO gelieerde voedselorganisatie. Verder zullen onder meer historicus Luc Panhuysen, schrijfster en royalty-deskundige Reinildis van Ditzhuyzen en onderwijsdeskundige Niko Roorda het Platform van advies gaan dienen. Meer info op onze website Rampjaarherdenking.

Platform Rampjaarherdenking breidt bestuur uit

WOERDEN – Omdat het aantal activiteiten steeds verder toeneemt breidt het Platform zijn bestuur uit. Historicus Bart Engbers wordt vicevoorzitter van het Platform; hij was onder meer actief als schooldirecteur en als jurylid Excellente Scholen in het voortgezet onderwijs. Verder treedt Rampjaarambassadeur Tom Scheepstra toe tot het bestuur. Ook zijn er drie nieuwe stagiaires aangenomen, die zich gaan bezighouden met onder andere historisch onderzoek, communicatie en educatie. Meer info op Rampjaarherdenking.

Rampjaar webinar op 12 maart: Hoe diplomatie de Republiek redde...

WOERDEN - Het webinar van vrijdag 12 maart gaat over diplomatie en wordt gegeven door Helmer Helmers, docent aan de Universiteit van Amsterdam. Ondanks de oorlog in het Rampjaar gingen diplomaten gewoon door met hun werk. Alleen door internationale allianties aan te gaan en Engeland van Frankrijk los te weken kon de Republiek overleven. Een handjevol diplomaten en agenten werd erop uitgestuurd...

Aanmelden via Historizon.
De reeds gehouden webinars zijn te zien op Rampjaarherdenking.

Striptekenaar Fred de Heij over zijn Stripboek Rampjaar

ALPHEN AAN DEN RIJN - Half februari verscheen in het AD Groene Hart een leuk interview met striptekenaar Fred de Heij, over het nieuwe Stripboek Rampjaar. Hierin worden de gebeurtenissen in het Rampjaar op een spannende manier in beeld gebracht. Het stripboek is mogelijk gemaakt door de Stichting Oude Hollandse Waterlinie en de Erfgoedtafel OHW. Meer info op het AD.

Museum van de Maand: Marinemuseum Den Helder

Het Rampjaar 1672 is voor de Marine een belangrijk jaar. In dit jaar speelde zich de Slag bij Solebay af. Conservator Graddy Boven van het Marinemuseum heeft een tekst over de Slag bij Solebay geschreven en een aansluitend collectiestuk uitgekozen. Klik hier om meer te lezen.

Vanaf nu vermelden wij elke maand een museum als Museum van de Maand. Dit museum krijgt dan op onze website en social mediakanalen extra aandacht. In maart is dit het Marinemuseum Den Helder. In het Marinemuseum maakt de bezoeker kennis met de Marine van 1492 tot heden. Het museum informeert de bezoeker over de Marine door middel van interactie. Zo kunt u hier luisteren naar de verhalen van de vrijwilligers met een marine achtergrond of lopen door de marineschepen die u laten beleven hoe het leven aan boord was. Daarnaast biedt het museum ook allerlei informatie door middel van teksten, objecten, video’s en geluidsopnames aan. Marinemuseum.

Nieuwe stagiaires bij Platform Rampjaar aan de slag

WOERDEN – Bij het Platform Rampjaar zijn drie nieuwe stagiaires aan de slag met de voorbereidingen voor de Rampjaarherdenking in 2022. Rosalie Versmissen (masterstudie geschiedenis Universiteit Utrecht) gaat inhoud versmallen voor de Rampjaar-kennissite www.1672.nl. Eva Noomen van de Hogeschool Utrecht gaat zich bezighouden met de promotie en communicatie. Priscilla van Alebeek van de Reinwardt Academie voert het project erfgoedvrijwilligers uit. Verder hebben zich enkele vrijwilligers gemeld voor het uitvoeren van de educatieprojecten van het Platform. Meer info op Rampjaarherdenking.

Massagraf van Engelse soldaten in OHW-vestingstad Vianen

VIANEN – In het vestingstadje Vianen in de gemeente Vijfheerenlanden is een massagraf ontdekt van honderden Engelse soldaten. Volgens archeologen kan het massagraf gekoppeld worden aan de Eerste Coalitieoorlog (1792-1797) en is er sprake van een voormalig veldhospitaal. Omdat Vianen onderdeel was van de Oude Hollandse Waterlinie waren die soldaten daar gelegerd om Nederland te helpen tegen de Fransen. Ze zijn vooral om het leven gekomen door ziekte, ondervoeding en kou. Meer info op Historiek.

Zuiderwaterlinie organiseert Landschapstriënnale

DEN BOSCH - In 2021 maakt de Zuiderwaterlinie met een landschapslaboratorium deel uit van de Landschapstriënnale. Dit driejaarlijkse evenement is er voor iedereen die zich bezig houdt met landschap. Op onderstaande pagina ontdek je alles rondom de bijdrage vanuit de Zuiderwaterlinie in de vorm van studentenateliers. Vijf studentenateliers hebben al plaatsgevonden en twee ateliers vinden in 2021 plaats.
Meer informatie op Zuiderwaterlinie.

Vrienden van de Witt reikt scriptieprijs uit

DEN HAAG –Op 6 maart reikt de vereniging Vrienden van de Witt de Uitgeverij Verloren/Johan de Witt-scriptieprijs 2021 digitaal uit. Deze vindt plaats tussen 14.00 en 15.00 uur in samenwerking met Uitgeverij Verloren en mediapartner weekblad EW (voorheen Elsevier) en kan via livestream worden bijgewoond.

Zie voor aanmelding Historizon.

Groningen maakt plannen voor 2022

Meer info op Volksvermaken Groningen.

NTR gaat docuserie Rampjaar maken

HILVERSUM – Eind vorige maand sprak een delegatie van het Platform met de NTR over de plannen voor een documentaire over het Rampjaar. Het wordt een zevendelige serie die in het najaar van 2022 zal worden uitgezonden. De historische productieafdeling van de NTR verzorgt ook randprogrammering, zoals een school-Tv-serie en een kennissite. Verder sprak het Platform op woensdag 24 februari met de ’Maand van de Geschiedenis’; het thema van de maand in oktober 2022 wordt Wat een ramp! Alle organisaties die een Rampjaarherdenking organiseren kunnen hiervoor input leveren.

De wandtapijten van Willem van de Velde

AMSTERDAM - In januari 2020 deed Het Scheepvaartmuseum een spectaculaire aankoop van twee zeldzame wandtapijten naar ontwerp van Willem van de Velde de Oude (1611-1693). Dit was de grootste aankoop uit de geschiedenis van het museum. Vanaf 4 juni zijn de twee monumentale wandtapijten voor het eerst voor publiek te bewonderen. Dit gebeurt in aanloop naar de grote overzichtstentoonstelling Willem van de Velde & Zoon, die van 1 oktober 2021 t/m 27 maart 2022 in het museum te zien is.
Het Scheepvaartmuseum.

Verwacht: Willem van de Velde, vader en zoon

AMSTERDAM - Op 1 oktober 2021 presenteert Het Scheepvaartmuseum een overzichtstentoonstelling over vader en zoon Willem van de Velde, twee talentvolle, toonaangevende zeeschilders in de 17e eeuw met een bloeiend internationaal opererend familiebedrijf. De tentoonstelling neemt je mee in de maritieme wereld van de Van de Veldes en voert je langs ruwe schetsen, kalme zeegezichten, dramatische stormen en monumentale zeeslagen.
Het Scheepvaartmuseum.

Waterliniejournaal op tv en website

NIEUWERBRUG - Op 22 februari kwam er weer een leerzaam Waterliniejournaal uit. Dit keer gaat het over het beleg van Woerden in 1572. Ook nemen ze een kijkje in het Stadsmuseum van Woerden en vertelt Els van der Burg over haar historische theater. Daarnaast wordt er verteld over de app in Nieuwerbrug en hoe deze tot stand is gekomen. In deze app kunt u Nieuwerbrug beleven in 1672. Te zien op YouTube.

Rampjaarmagazine geeft achtergrondinformatie

WOERDEN - Op 15 februari verscheen het nieuwe Rampjaarmagazine MAGAZIJN, vooralsnog in digitale vorm. Dit magazine gaat elk kwartaal uitkomen en geeft achtergrondinformatie over de plannen voor de Rampjaarherdenking, nieuwe publicaties die gaan verschijnen en interessante artikelen.
Daarmee is het een aanvulling op de maandelijkse Nieuwsbrief.

Copyright © 2021 Platform Rampjaarherdenking, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.

Our mailing address is:
Platform Rampjaarherdenking