Nieuwsbrief Platform Rampjaar Herdenking – nr. 6 (november 2020)

Column Tom Scheepstra

Tom Scheepstra op de foto met minister Ank Bijleveld tijdens een CDA-bijeenkomst

Corona heeft ons overvallen. Afgelopen januari hadden weinig mensen kunnen voorspellen dat dit virus zo’n grote impact zou hebben op onze maatschappij. We wassen onze handen kapot, niezen in onze elleboog en dragen buiten een mondkapje. Maar veel ernstiger is de druk op de zorg en het toenemende aantal faillissementen. Niet voor niets wordt 2020 een Rampjaar genoemd. Door zowel jongeren als ouderen. Daar lijkt Nederland het wel over eens. Terwijl het eigenlijke Rampjaar pas in 2022 zou plaats vinden. Of in ieder geval de herdenking daarvan.

Tussen 1672 en het heden zijn overeenkomsten te trekken. Luc Panhuysen beschrijft treffend in zijn boek Rampjaar 1672 dat de regenten in Den Haag de oorlog niet zagen aankomen of zich dat moeilijk konden voorstellen. Dit ondanks verwoede pogingen van ambassadeur Godard van Reede om de ernst van de situatie te schetsen. De aanval op de Republiek door de Fransen, Engelsen en de bisschoppen van Munster en Keulen kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel.

Zal Nederland volgend jaar niet ’rampjaarmoe’ zijn en heeft de herdenking dan nog wel nut? Absoluut heeft dit nut! De thema’s van 1672 lijken namelijk actueler dan ooit. Vrijheid van meningsuiting, Europese samenwerking, Godsdienstvrijheid of economische stagnatie. Dit zijn onderwerpen die in de tijd van het Rampjaar 1672 als ook tegenwoordig debat oproepen.

Met veel gedrevenheid zal ik mij dan ook inzetten als Ambassadeur van de Rampjaar herdenking. Mijn (historische) opleiding heb ik in Groningen afgerond en in het dagelijks leven was ik werkzaam voor Paleis Het Loo, Provincie Drenthe, Defensie en tegenwoordig Rijkswaterstaat. Naast ook politiek actief te zijn ben ik op dit moment voorzitter van het Jong KNHG, de jongerentak van het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap (de beroepsvereniging voor alle historici).

Als Ambassadeur ga je de hort op. Verbinden en vertegenwoordigen. Waarbij ik mij ook zal gaan richten op jongeren. Het is prachtig dat nu al veel organisaties bezig met het organiseren van tentoonstellingen, activiteiten en het uitgeven van publicaties. Nog even geduld, maar er gaat veel gebeuren!

Terug naar het Rampjaar 1672. Het volk was redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos. Het voortbestaan van de jonge Republiek stond op het spel en de onzekerheid was groot. Die onzekerheid over de toekomst beleven we vandaag de dag weer. Toch gaan we moedig voorwaarts!

@Tom Scheepstra

Rampjaarwebinar over brieven Johan de Witt

WOERDEN - Op vrijdag 13 november 12.00-13.30 uur geeft Ineke Huijsman van Vrienden van De Witt een weinar-presentatie over Johan de Witt en Frankrijkeen bloemlezing uit zijn correspondentie.

Deze bloemlezing geeft aan de hand van authentieke brieven van raadpensionaris De Witt een levendig beeld van de verhouding tussen de Republiek en Frankrijk in de 17e eeuw; daarbij komen ook wetenschappelijke ontdekkingen, het liefdesleven van Lodewijk XIV en de strijd in het Rampjaar aan de orde. Fokke & Sukke-tekenaar Jean-Marc van Tol maakte illustraties aan de hand van bekende 17e-eeuwse kunstwerken. Informatie en aanmelden kan via de Historizon website

Tom Scheepstra wordt Ambassadeur Rampjaarherdenking

WOERDEN - Tom Scheepstra,  voorzitter van Jong KNHG – de jongerentak van het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap – wordt Ambassadeur Rampjaarherdenking.         Scheepstra is in 1994 geboren in Meppel, studeerde geschiedenis in Groningen en was o.m. werkzaam voor Paleis Het Loo, provincie Drenthe, Defensie en tegenwoordig Rijkswaterstaat. Ook is hij politiek actief bij het CDA en CDJA.  Namens het Platform zal hij zich de komende jaren gaan inzetten voor de Rampjaarherdenking in 2022. Zie ook Jong KNHG

Wilt u het webinar nog eens tergkijken? Dat kan via deze link.

Gevraagd: een foto van stadhouder Willem III !

WOERDEN - Het Platform heeft de bekende fotograaf Bas Uterwijk gevraagd om een foto te maken van stadhouder Willem III. In het programma Een Vandaag liet Uterwijk vorige week zien hoe hij met behulp van AI (kunstmatige intelligentie) foto’s opbouwt uit portretten en schriftelijke bronnen . Zo maakt hij o.m. foto’s van Jezus, Napoleon en Rembrandt. Uterwijk wordt inmiddels overstroomd met aanvragen uit de hele wereld.

Webinar met Utrechts Archief

UTRECHT - Op 11 december om 12 uur organiseren Platform Rampjaarherdenking en Historizon weer een webinar waarbij het Utrechts Archief centraal staat. HUA-medeweker Floortje Tuinstra vertelt een en ander over de expositie over het Rampjaar die nog tot begin januari 2021 te zien is. Verder geeft zij een toelichting op het project Transkribus waarmee o.a. de brieven Margaretha Turnor werden ontcijferd. Margaretha Turnor was kasteelvrouwe van kasteel Amerongen en speelde een belangrijke rol in het Rampjaar.

Subsidie voor educatieproject Platform Rampjaar

DEN HAAG - Het Platform Rampjaarherdenking heeft een subsidie van Fonds 1818 ontvangen voor de uitvoering van een educatieproject.

Doel van het project is de  leerlingen van groep 7 en 8 te betrekken bij de Nationale Rampjaarherdenking in 2022; daarbij zal ook de actualiteit worden betrokken.   Het project is gericht op scholen in de regio Delft, Den Haag, Zoetermeer, Leiden e.o.  Het project wordt uitgevoerd in 2022.

De Witt-symposium over jeugdjaren Willem III uitgesteld

DEN HAAG – Het symposium van de Vereniging Vrienden van De  Witt over De jeugdjaren van prins Willem III tijdens Johan de Witt (1650-1672). – dat eind november zou plaatsvinden – wordt uitgesteld. Datum en plaats worden nog bekendgemaakt.Sprekers zijn o.m.  ds. Nel van Dorp over De religieuze opvoeding van prins Willem III en dr. Wout Troost over De politieke relatie tussen prins Willem III en Johan de Witt. Meer informatie kijk op vriendenvandewitt.nl

Koele wateren in Markiezenhof Bergen op Zoom

BERGEN OP ZOOM - Van 8 november tot en met 7 maart 2021 is de tentoonstelling Koele Wateren te zien in het Markiezenhof. De tentoonstelling is een oogstrelende selectie van veertig schilderijen uit de collectie van het Rijksmuseum aangevuld met werken uit onze eigen collectie. Vier eeuwen kunst met water in de hoofdrol als vriend én vijand. Daarnaast wordt in de tentoonstelling een link gelegd met de toekomst.?

Rampjaar-expositie in Utrechts Archief verlengd tot 2021

UTRECHT - De 17e eeuw staat bekend als de Gouden Eeuw. Maar het jaar 1672-1673 was voor de stad Utrecht een jaar vol met rampen. Ontdek in de tentoonstelling ’Rampjaar 1672-1673’ hoe Utrechters deze periode beleefden.                                          Met persoonlijke verhalen en getuigenissen:  zo zie je kasteelvrouwe Margaretha Turnor,  kasteelvrouwe van Amerongen. Ze schrijft brieven aan haar man die als diplomaat in het buitenland bondgenoten zoekt.                                                                                                                                                           De expositie is tot 3 januari 2021 te zien. www.hetutrechtsarchief.nl

Ontdek Linie 1629 van boven

DEN BOSCH - Zuiderwaterlinie Alliantie heeft schitterende dronebeelden op zijn site geplaatst van de Linie 1629, aangelegd door Frederik Hendrik. Alsof je een helikoptervlucht maakt over de linie, zo mooi en levensecht zijn deze dronebeelden. In de video zie je enkele schitterende highlights van dit onderdeel van de Zuiderwaterlinie. Op de site staat ook een virtuele rondleiding door de Stelling van Wilemstad uit de tijd van Willem van Oranje.

Meer informatie op  info@zuiderwaterlinie.nl.

Platform nu ook op Facebook te volgen

WOERDEN - Platform Rampjaarherdenking is vanaf nu ook op Facebook te volgen. Ook zullen Linked in- en Instagram-accounts worden ontwikkeld. Voor Twitter wordt verwezen naar StadhouderW3. Ook is er op Youtube een filmpje over het Platform te zien.

Copyright © 2020 Platform Rampjaarherdenking, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.

Our mailing address is:
Platform Rampjaarherdenking