Rampjaarherdenking

Nieuwsbrief Platform Rampjaar Herdenking – nr. 3 (augustus 2020)

350 jaar Rampjaar (1672-2022)

Hierbij ontvangt u weer een nieuwe nieuwsbrief van het Platform Rampjaar Herdenking. In 2022 zullen we 350 jaar Rampjaar herdenken.

Dit Platform wil zo breed mogelijke informatie verstrekken over de thema’s van het Rampjaar.  Verder wil het alle actieve organisaties die in dat jaar een activiteit willen organiseren een podium bieden. Daarbij gaat het om de regionale organisaties, zoals Gronings Ontzet, Stichting Oude Hollandse Waterlinie of Zuiderwaterlinie Alliantie, maar ook de landelijke thema-organisaties, denk aan Vrienden van De Witt. Doel is de diverse organisaties met elkaar te verbindenen hen te ondersteunen bij het programmeren en afstemmen van de diverse activiteiten in het jubileumjaar.

Samengevat: het Platform Rampjaar Herdenking biedt:

• informatie over het Rampjaar;
  • promotie van de activiteiten in het Jubileumjaar 2022;
  • ondersteuning bij afstemming van het jubileumprogramma.

Meer informatie vindt u op onze website: www.rampjaarherdenking.nl

Platform Rampjaarherdenking vraagt ANBI-status aan

WOERDEN – De in juli opgerichte Stichting Platform Rampjaarherdenking 1672-2022 heeft inmiddels de ANBI-status aangevraagd. Verder zijn bij enkele provincies en fondsen subsidieaanvragen ingediend. De Stichting wil een platform bieden voor alle informatie en activiteiten die over de landelijke Rampjaarherdenking in 2022 gaan. Meer op www.rampjaarherdenking.nl

17 september webinar met Luc Panhuysen: Gouden Eeuw goed of fout?

WOERDEN - Op vrijdag 17 september verzorgt historicus Luc Panhuysen een Rampjaar-webinar over de Gouden Eeuw. De Gouden Eeuw is een gevoelig thema geworden. De oprichting van de VOC, slavenhandel, zeehelden: historicus Luc Panhuysen legt deze thema’s langs de historische maatlat. Mogen we nog wel spreken over De Gouden Eeuw? In het najaar volgen er nog meer van dit soort lezingen met bekende historici. Het webinar vindt plaats op vrijdag 17 september van 12-13 uur en kost € 4,95. Voor aanmelding en informatie op historizon.nl

Viering Gronings Ontzet aangepast

GRONINGEN – De viering van het Gronings Ontzet gaat wel door op vrijdag 28 augustus, maar vanwege corona in aangepaste vorm. Enkele activiteiten zijn een – live uitgezonden – concert van het Noord Nederlands Orkest en het Bommen Berend Festival voor lokaal poptalent in het Aa-theater en het Forum. De traditionele kranslegging bij de buste van Rabenhaupt op het Waagplein en het luiden van de klokken van de Martinitoren gaan ook door. De traditionele Zomerkermis en de Groote Maaltijd moesten helaas komen te vervallen. Sommige activiteiten zijn beperkt toegankelijk. Meer informatie op www.volksvermakengroningen.nl

Wibi Soerjadi speelt in tuinen Paleis Het Loo

APELDOORN – Tot 30 september zijn de tuinen van Paleis Het Loo nog geopend. Op tv was onlangs een fraaie registratie te zien van een optreden van Wibi Soerjadi in de paleistuinen. Daar zijn ook  bijzondere thema-exposities te zien zoals Blauw & Bont, met bijzondere Delfts aardewerken tuinvazen.

Meer informatie op www.paleishetloo.nl.
Voor het optreden van Wibi Soerjadi in de paleistuinen van Het Loo kijk op  www.npostart.nl

Ali B. op bezoek in ’tolerantie-stad’ Gouda

Zanger Ali B. is tegenwoordig regelmatig in Gouda te vinden. Samen met burgemeester Pieter Verhoeve genoot hij onlangs van een lunch die door medewerkers van Brownies en Downies was verzorgd. Daarna kreeg Ali B. een rondleiding door Museum Gouda ’in het kader van tolerantie in de stad’. In 2022 viert Gouda zijn 750-jarig bestaan. Burgemeester Verhoeve wil Gouda dan op de kaart zetten als stad van tolerante denkers als Erasmus en Coornhert. Meer lezen op www.indebuurt.nl

Waterlinie-concerten in Monumenten-weekend

In het Monumentenweekend van 12 en 13 september 2020 organiseert de Stichting Oude Hollandse Waterlinie een vijftal klassieke concerten. Deze zullen worden verzorgd door het ensemble Camerata Capelle. Het zal een prachtig programma zijn van klassieke muziek op eeuwenoude locaties. De concerten worden afgewisseld met verhalen over het Rampjaar 1672, verteld door Wouter van de Waterlinie. De concerten zijn gratis, maar er moet wel gereserveerd worden. Meer informatie op is te vinden op www.oudehollandsewaterlinie.nl

De Witt-symposium over jeugdjaren Willem III

Op zaterdag 21 november van 14.00-17.15 uur organiseert de Vereniging Vrienden van De Witt een symposium over De jeugdjaren van prins Willem III tijdens Johan de Witt (1650-1672). Dit wordt gehouden in het Hofje van Nieuwkoop in Den Haag. Sprekers zijn o.m. ds. Nel van Dorp over De religieuze opvoeding van prins Willem III en dr. Wout Troost over De politieke relatie tussen prins Willem III en Johan de Witt. Meer info. op www.vriendenvandewitt.nl

Op weg naar 2022:  350 jaar Groningens Ontzet

GRONINGEN - De plannen voor de viering en herdenking van 350 Jaar Groningens Ontzet beginnen steeds meer vorm te krijgen. Er komen grote exposities in het Gronings Museum en het Noordelijk Scheepvaartuseum, een documentaire van het Filmkollectief Groningen, een provinciebreed muziekconcours, uitwisselingen en een sportconcours. Ook wordt er speciaal lesmateriaal ontwikkeld, onder andere een strip over Gronings Ontzet. Meer inf op www.volksvermakengroningen.nl

Denkend aan Holland... door Rampjaargebied

André van Duin en Janny van der Heijden varen – samen met haar teckeltje Nhaan – door natuurgebieden, langs eeuwenoude stadjes en historische landgoederen. In de eerste aflevering van 3 augustus bevoeren ze de Vecht en op 24 augustus stonden de Nieuwkoopse Plassen centraal. Daarbij passeerden ze ook diverse locaties uit de Rampjaarroute, zoals Oudaen en Gunterstein. Het Rampjaar werd dan ook meermalen genoemd. Terugkijken kan op www.ster.nl

Zuiderwaterlinie Autoroute feestelijk geopend

DEN BOSCH - Op 10 juli is de Zuiderwaterlinie Autoroute feestelijk geopend tijdens de lancering van de website www.vestingstedenroute.nl. Het is de eerste autoroute langs vestingsteden op deze website.
De Zuiderwaterlinie autoroute leidt langs 11 Brabantse vestingsteden, forten, kastelen, schansen en vestingwallen. Via de website, een app en een boekje is de route voor het brede publiek toegankelijk. Bekijk de autoroute op www.vestingstedenroute.nl

Historizon organiseert waterlinie-fietstocht 29 augustus

VEENENDAAL - Reisorganisatie Historizon organiseert op 29 augustus van 11.00 tot 17.00 uur een fietstocht langs de bijzondere waterlinielocaties in Woerden en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Deze route ligt in handen van onze eigen reisleider Michiel van de Burgt.
Deze fietstocht is een samenwerking tussen Historizon, Stichting Oude Hollandse Waterlinie en Hoofdkwartier 1672. Meer informatie op historizon.nl

Verwacht: expositie Van de Veldes in Scheepvaartmuseum Amsterdam

AMSTERDAM  - Willem van de Velde de Oude en zijn zoon Willem van de Velde de Jonge waren toonaangevend in de 17e-eeuwse zeeschilderkunst. In 2021 brengt Het Scheepvaartmuseum de Van de Veldes in beeld in een grote overzichtstentoonstelling: Willem van de Velde, vader en zoon. Het is zeer uitzonderlijk dat zoveel werk uit het brede oeuvre van vader en zoon samen wordt tentoongesteld. Voor meer nformatie: www.hetscheepvaartmuseum.nl

NTR denkt aan docuserie Rampjaar 1672

HILVERSUM - In 2022 wordt het Rampjaar grootschalig herdacht. Voor de NPO en de Afdeling Geschiedenis van de NTR biedt dit een uitgelezen kans om in 2022 aansluitend aan al die activiteiten in een zevendelige serie het spannende en belangrijke verhaal over het Rampjaar te vertellen. Dit platform wil zo breed mogelijke informatie verstrekken over de thema’s van het Rampjaar. De serie zal worden uitgezonden in het najaar van 2022, als 350 jaar Rampjaar wordt herdacht.

Nieuw! De veertigjarige oorlog (1672-1712)

AMSTERDAM - Medio juli bracht de bekende militair-historicus Olaf van Nimwegen een nieuw boek uit bij uitgeverij Prometheus:
’De veertigjarige oorlog, 1672-1712’. In die veertig jaar was de Republiek der Verenigde Nederlanden in een titanenstrijd met het Frankrijk van de Zonnekoning verwikkeld. Onder aanvoering van stadhouder-koning Willem III (1650-1702) leverde zij een gigantische militaire inspanning. Na veertig jaar oorlog kon er geen twijfel over bestaan dat de Republiek de hoeksteen was geweest van de grote Europese allianties die de troon van Lodewijk XIV aan het wankelen hadden gebracht. De Veertigjarige Oorlog had Frankrijk zozeer uitgeput dat het tot na de revolutie van 1789 zou duren voordat de Fransen opnieuw veroveringsoorlogen voerden. Kijk voor meer info. op webwinkel.uitgeverijprometheus.nl

Copyright © 2020 Platform Rampjaarherdenking, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.

Our mailing address is:
Platform Rampjaarherdenking