Fragmenten in De Veldenkrant

De molen aan het Westeinde in Westerbork. Een ets van Alphonse Stengelin, in bezit van het Rijksmuseum in Amsterdam.

Aandacht voor Börker molen in nieuwste editie ‘Fragmenten’

WESTERBORK - De Historische Vereniging Westerbork (HVW) heeft de nieuwste editie van haar tijdschrift ‘Fragmenten’ uitgebracht. Daarin wordt onder andere aandacht besteed aan de verdwenen molen aan het Westeinde.

De molen is landelijk bekend, want het monument is vereeuwigd in een ets van kunstenaar Alphonse Stengelin, die in het Rijksmuseum in Amsterdam ligt. De Franse schilder, graveur en lithograaf was gefascineerd door het Drentse landschap en was daar vaak te vinden. Hij verbleef regelmatig met zijn gezin in het logement van Geert Kuiper in Hooghalen, waar hij een schuur en een klein verplaatsbaar atelier had. De beeldbepalende Westeinder molen is in 1929 gesloopt omdat de nieuwe malerij van de zuivelfabriek goedkoper werkte.

Verder is er een uitvoerig verslag met de titel ‘Wij wilt in Börk bliev’n’ over ‘t Derkshoes dat inmiddels 30 jaar oud is. De tekst slaat op een opvallende wagen die tijdens Middenveldtentoonstelling in 1977 door het dorp reed. Als ouderen verklede schoolkinderen lieten hiermee zien dat er in Westerbork een grote behoefte was aan ouderenhuisvesting.

Daarnaast is er een indrukwekkend oorlogsverhaal dat in Nieuw-Balinge speelt. Het gaat over een zoektocht naar Duitse soldaten en een knokploeg van het verzet. De voormalige directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Dirk Mulder, heeft in ‘Fragmenten’ een persoonlijk verhaal geschreven over de transporten uit Kamp Westerbork.

Hoe man en varken vroeger stevig stappend door Zwiggelte liepen, is te zien in de rubriek ‘Op de foto’. Lambert Benthem en zijn ‘zwien’ zouden vandaag de dag veel bekijks trekken.

Tijdschrift Fragmenten verschijnt vier keer per jaar en is voor leden gratis. Losse exemplaren zijn te koop bij de Borker Boekwinkel.

Lees meer bij de bron:

Fragmenten maart 2023