Graveren replica verdwenen ’Plaquette van Westerbork’

Van de verdwenen historische bronzen Plaquette van Westerbork wordt momenteel een replica gemaakt. Wilma Poot van Graveerstudio El Arte in IJsselstein vertelt in januari 2023 over het werk. Hier wordt eerst op de computer een foto bewerkt van de enig overgebleven originele foto van de gedenkplaat.

Nu op de computer alle gegevens zijn ingevoerd en bewerkt, kan de zware bronzen plaquette worden gegraveerd. Hier een foto van de ’kale’ zware bronzen plaat:

Bronzen plaat voor plaquetteOnbewerkte bronzen plaat.

De historische Plaquette van Westerbork was een aantal jaren zoek. Na een dringende oproep van de heer Ben Boers van de Historische Vereniging Westerbork via RTV-Drenthe en andere media, werd de plaat in de catacomben van het gemeentehuis van de gemeente Midden-Drenthe in Beilen gevonden.

Foto  verdwenen plaquetteFoto van de oorspronkelijke Plaquette van Westerbork.

Maar de plaat is in 2020 bij een interne verbouwing in het gemeentehuis door de gemeente opnieuw zoekgemaakt. Tot op de dag van vandaag is de waardevolle plaquette onvindbaar. Wilma Poot van Graveerstudio El Arte moet zeer zorgvuldig te werk gaan.

De oorspronkelijke plaquette is in 1946 aangeboden aan de provincie Drenthe door Haagse ouders van vele honderden kinderen, stadse bleekneusjes, die in de hongerwinter 1944 - ’45 in heel Drenthe zijn opgevangen en gevoed. Alleen de toenmalige gemeente Westerbork al heeft 277 kinderen bij gezinnen ondergebracht.
De plaquette werd bewust in Westerbork geplaatst. Mede om te tonen dat Westerbork in de oorlog ook veel goeds heeft gedaan. Mensen denken bij Westerbork namelijk snel alleen maar aan het kwalijke oorlogsverleden met het kamp.
Extra pijnlijk dus dat de gemeente Midden-Drenthe de historische dankbetuiging is kwijtgeraakt. Omdat de gemeente erg in haar maag zit met deze voor haar zeer pijnlijke situatie, wordt nu in overleg met de Historische Vereniging Westerbork een replica gemaakt. Die heeft een afmeting van 85 x 60 cm. Kosten: zo’n 7.000 euro. Die replica wordt in 2023 bij het herdenkingsplein vlakbij het oude gemeentehuis in Westerbork onthuld.

Computerfoto replica plaquetteComputerfoto van de replica.

Lees vooral het hele verhaal over de spoorloos verdwenen Plaquette van Westerbork uit tijdschrift Fragmenten, bij deze download:

Download hier Plaquette Fragmenten juni 2021.

Hierna nog een fimpje met Wilma Poot van El Arte over het zelf slijpen van de frezen. Daarna op ons Fotoalbum op onze website nog enkele foto’s van het proces.

Bekijk hier de foto’s van het maken van de replica:

Lees ook vanuit ons archief:

Fragmenten omslag dec. 2022

Fragmenten voorplaat juni 2021