Nieuwsbrief Het Drentse Landschap

25 maart 2022

Online lezen
Lammertijd
Het is lente, de tijd van lammetjes! De herder van de kudde van het Doldersummerveld (Catrinus Homan) laat je graag meegenieten via een camera. Op deze manier kun je live de geboortes in schaapskooi de Huenderhoeve volgen.
“Normaal gesproken komen er in deze tijd extra veel bezoekers”, meldt Catrinus, “het is zo jammer dat het nu niet kan vanwege de Q-koortsmaatregelen”. Hij hoopt dat een ieder deze andere manier van meebeleven kan waarderen!

Klik hier om de beelden van het live-camerabeeld in de schaapskooi te bekijken.

Naast een camera in de schaapskooi, kwam Roeg afgelopen week opnames maken. Hieronder vind je ook een link naar deze uitzending.
Ga naar RoegTV

Help de huismus

Dinsdag 22 maart 2022 gaf Rene Oosterhuis een online lezing over de huismus. Hij gaf de volgende aanbevelingen:

Je helpt de huismus met wat eenvoudige ingrepen rondom je huis. Bijvoorbeeld door een (liguster)heg in je tuin te plaatsen, vogelvoer te strooien of een (zand)badderplaats voor vogels te maken. Maar het allerbelangrijkste is het gebruik van inheemse planten. Dit vormt de basis voor insecten, HET voedsel van jonge huismussen.

Meer informatie over het onderzoek van Rene lees je in het uitgebreide artikel dat eerder al eens gepubliceerd werd.

Artikel Huismus

Activiteit: Vogels kijken
Elke zondag
12-16u
Vogelkijkhut Diependal
Elke zondag tussen 12 en 16 uur zijn er in de vogelkijkhut Diependal deskundige vogelaars aanwezig die graag vertellen over de vogels die vanuit de hut te zien zijn. Vol enthousiasme wijzen ze je op de bijzondere soorten die graag foerageren op de voormalige vloeivelden. Naast soorten als dodaars, ijsvogel en geoorde fuut zijn ook de grijze wouw, zeearend en visarend hier regelmatig te gast.

Deze middagen zijn voor zowel de ervaren als de beginnende vogelaar. Heb je zelf geen kijker? Geen probleem, onze gidsen lenen er graag eentje aan je uit.

Deze vogelhut bevindt zich op het Hijkerveld (nabij Smilde).
Ga naar activiteit

Een warme zonnige lente
In o
In onze vorige nieuwsbrief zag je nog de extreem hoge waterstand in de Mandelanden, inmiddels genieten we van een zonnige warme lente. Er is de afgelopen drie weken nauwelijks een drup regen gevallen. Je ziet de oppervlakkige indroging vooral goed in de heidegebieden begroeid met het pijpestrootje. De natte heidegebieden zoals BongeveenHondstongenDoldersummerveld profiteren van de buffer uit voorgaande periode via de vennetjes en veentjes.
Lee
Volop actie in Orvelte

De historische boerderij de Bruntingerhof in Orvelte vormt momenteel het decor voor een interne verbouwing. De realisatiefase van de verbouw richting bezoekerscentrum. Er wordt hard gewerkt door Aannemer Elpenhof samen met installatiebedrijf Dick Sjabbens.

Het plan is om na de interne verbouwing de inrichting eind van het jaar af te ronden zodat we volgend jaar de mooie resultaten aan een breed publiek kunnen tonen.

Creatief tijdens de paasdagen
Nog even en het is weer Pasen, een periode waarin nieuw leven gevierd wordt. Traditiegetrouw gebeurt dat onder andere met eieren en walnoten. Na het eten van ei en noot kan je de doppen goed gebruiken voor de onderstaande activiteiten. Daarna met z’n allen naar buiten voor een wedstrijdje bootje varen.
Ga naar activiteit

Vacatures bij Het Drentse Landschap
Als je je wilt inzetten voor Het Drentse Landschap hebben we op dit moment diverse vacatures. Je werkt in een betrokken team en zet je in voor een mooi doel!
Vrijwilligerswerk:
> Promotievrijwilliger

> Begeleiders Juniorboswachters
> Wandelbegeleider
Betaald werk:
> Medewerker Onderhoud
> Medewerker vrijwilligerswerk (24u)
> Medewerker secretariaat (28u)
Raad van toezicht:
> nieuw lid

Wandeltip: Kleibosch (5,5 km)
Wandel je in deze periode door oud bos, dan is de kans groot dat je bosanemonen tegenkomt. Als lappendekens liggen ze uitgespreid onder de bomen, een prachtig gezicht. Op de route door de Kleibosch kom je ze tegen.

Molen Woldzigt
De route start bij onze molen Woldzigt in Roderwolde. Elke eerste zaterdag van de maand zijn hier demonstraties olie slaan. De molenaar laat je graag de molen zien én je kunt er meel en lijnzaadolie kopen.
Ga naar route

Welke bij is dit?
In de kop van deze nieuwsbrief vind je een afbeelding van een bij. Deze snoept van de nectar van een wilgenkatje. Weet jij welke soort dit is?

A. Harige aardbij
B. Grijze zandbij
C. Zwarte honingbij

Doe mee en maak kans op een lichtgewicht zitmatje.
Doe mee!

Stichting Het Drentse Landschap