Nieuwsbrief Erfgoed 17 maart 2022

Oude foto meisje in klederdracht

Erfgoed

17 maart 2022

Nieuwe regeling: Erfgoed Maken
Zoek je financiering voor een erfgoedproject? Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft een nieuwe regeling waarvoor je misschien in aanmerking komt. Erfgoed Maken is een regeling voor projecten rond immaterieel erfgoed, erfgoedvrijwilligers of erfgoededucatie. Je kunt binnen deze regeling kiezen uit drie categorieën afhankelijk van de ontwikkelstap die je met je project wil maken. Hoe verder je in een project bent, hoe hoger het bedrag dat je kunt aanvragen. Kijk voor meer informatie op de site Fonds voor Cultuurparticipatie.

Gratis educatieadvies voor kleine musea
Drentse Musea die een projectplan educatie (willen) ontwikkelen kunnen gebruik maken van de gratis ondersteuning van K&C. Het is ook mogelijk om je bestaande educatiemateriaal eens onder de loep te laten nemen. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Stuur dan een mail naar hester@kunstencultuur.nl. De adviseurs erfgoed van K&C komen graag langs!

Eerste Drentse klompenwandeltocht
Het internationaal Klompenmuseum in Eelde en de vereniging voor Volksvermaak organiseren op zaterdag 28 mei de eerste editie van De Drentse Klompenwandeltocht. De organisatie zet drie routes uit van 6, 9 en 12 kilometer. De routes gaan over landgoederen als De Vosbergen en Vennebroek. Deelnemen mag alleen op klompen en de inschrijving sluit bij 100 deelnemers. Als de deelnemer ook nog verkleed komt of hele mooie versierde klompen heeft, maakt hij of zij kans op een prijs. Kijk voor startijden en informatie op de website dedrentseklompenwandeltocht.nl.

Laat je archeologische vondsten onderzoeken
Als je stenen, fossielen of archeologische objecten hebt dan kun je ze bijna maandelijks laten onderzoeken door archeologen en stenendeskundigen van het Hunebedcentrum. Tijdens een speciaal spreekuur zitten ze voor je klaar. Je vondst wordt niet alleen onderzocht, maar ook geregistreerd in de PAN (Portable Antiquities of the Netherlands) database. Hier kun je dan later je eigen vondsten weer terugvinden. Kijk voor de data en tijden op de website van het Hunebedcentrum.

Onderduiken in verhalen
Het Bevrijdingsfestival in Assen presenteert dit jaar een beeldende kunstactiviteit, een visuele podcast. De verhalende installatie wordt gemaakt door kunstenaar Kitty Boon met veteranen, oorlogsvluchtelingen, jongeren en ouderen. Door het delen van de verhalen van veteranen en vluchtelingen leren bezoekers in woord en beeld de mensen achter het verhaal kennen. K&C biedt de kunstenaar ondersteuning.

Kijkje in de Cursus Erfgoeddocent
De elf cursisten die deelnemen aan de Cursus Erfgoeddocent hebben deze bijna afgerond. De cursus wordt georganiseerd door Erfgoedpartners in Groningen en K&C. Tijdens bijeenkomsten wordt niet alleen gediscussieerd over wat erfgoed is en de plek van erfgoed in het onderwijs. De cursisten spreken ook met ervaren erfgoeddocenten die als zzp’er werken en met een cultuurcoördinatoren in het onderwijs. Als eindopdracht ontwikkelen de cursisten een eigen project en krijgen ze les in het rondleiden van gasten. In juni zijn ze klaargestoomd om het culturele veld van mooie erfgoedprojecten te voorzien.

Drenthe vertegenwoordigd in landelijk erfgoedplatform OPEN
Platform Drentse Musea en het Drents Archief hebben zich aangesloten bij OPEN. OPEN is een landelijk netwerk van provinciale erfgoedinstellingen. Samenwerken binnen dit netwerk betekent kennis delen en samen optrekken op het gebied van digitalisering, fondsenwerving en projecten. Lees meer hierover op de site van het Drents Archief

Ongewone oorlogsverhalen
In het digitale blad TWIST 40-45 vind je ongewone oorlogsverhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Verhalen in reportages en boeken gaan vaak over de strijd tussen de bezetters en geallieerden. TWIST 40-45 bevat een reeks verhalen die aandacht geeft aan wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog in het ’gewone’ leven gebeurde. Je kunt het blad lezen op de site van Hostwriters.

Stichting Kunst & Cultuur
kunstencultuur.nl
0592 - 336 999
info@kunstencultuur.nl