Wie dingt mee naar prijs DHV?

De Drentse Historische Vereniging zoekt kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse geschiedenis 2021. Aanmelden kan tot uiterlijk 16 januari 2022.

Wij zoeken weer kandidaten voor de DHV-prijs 2021. Bent u of kent u iemand, een groep of instelling die het afgelopen jaar iets bijzonders presteerde op het gebied van de Drentse geschiedenis? Meld het dan bij de Drentse Historische Vereniging om mee te dingen naar de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021!

In maart volgend jaar wordt deze prijs voor de tweeëntwintigste keer uitgereikt. We hopen dat dit fysiek gebeurt tijdens een live-uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen op RTV Drenthe. Uit alle inzendingen kiest de jury uiteindelijk een winnaar, deze wint een bedrag van € 1000,-. Maar ook het publiek mag uit drie genomineerden een winnaar kiezen, deze gaat naar huis met een bijzonder kunstwerk.

Alle initiatieven op het gebied van regionale en lokale geschiedenis komen in aanmerking voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021. Enige voorwaarde is dat de activiteit in 2021 heeft plaatsgevonden of in
dat jaar werd afgerond. Dus heeft uw buurman een film gemaakt over een bepaald thema in de Drentse geschiedenis, of heeft de werkgroep in uw dorp allerlei thematische activiteiten georganiseerd? Vertel het ons! Ook een instelling die zich heeft ingezet voor het behoud van historisch waardevolle bouwwerken of iemand die een historisch boek heeft gepubliceerd dingt mee naar de prijs. Films, boeken, theatervoorstellingen, (foto)projecten of publicaties: alles is mogelijk!

Tot uiterlijk 16 januari 2022 kunnen kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021 worden aangemeld. Alle inzendingen worden daarna beoordeeld door een vakkundige jury die dit jaar bestaat uit Jetta
Klijnsma (commissaris van de Koning in de provincie Drenthe), Vincent Tassenaar (universitair docent Rijksuniversiteit Groningen), Jos Arends (archivaris Gemeente Emmen), Jan Willem Horstman (journalist
Dagblad van het Noorden) en secretaris van de jury Ferry Sieders (Drents Archief). Kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2021 kunnen, voorzien van een motivatie, worden opgegeven via:

Drents Archief
Brink 4
9401 HS Assen

of via e-mail: ferrysieders@hotmail.com
Vergeet niet uw naam, adres, telefoonnummer, e-mail én die van de kandidaat te vermelden. Zodra de jury de top drie via de media bekend heeft gemaakt, kan voor de publieksprijs gestemd worden via www.drentsehistorischevereniging.nl