De Drentse Historische Vereniging zoekt kandidaten voor  de DHV-prijs voor de Drentse geschiedenis 2020

Ook in deze turbulente tijden zoeken wij kandidaten voor de DHV-prijs 2020. Voorzitter van de jury is Jetta Klijnsma, commissaris van de koning in Drenthe. Bent u of kent u iemand, een  groep of instelling die het afgelopen jaar iets bijzonders presteerde op het gebied van de Drentse geschiedenis? Meld het dan bij de Drentse Historische Vereniging om mee te dingen naar de DHV-prijs voor de Drentse  Geschiedenis 2020!

AANMELDING VOOR DE DHV-PRIJS 2020 IS GEOPEND!
Klik HIER voor meer informatie.

RTVDrenthe Toen

Aanmelden kan tot uiterlijk 17 januari 2021

In maart volgend jaar wordt deze prijs voor de eenentwintigste keer uitgereikt. We hopen  dat dit fysiek gebeurt tijdens een live-uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen op RTV Drenthe. Uit  alle inzendingen kiest de jury uiteindelijk een winnaar, deze wint een bedrag van € 1000,-. Maar ook het  publiek mag uit drie genomineerden een winnaar kiezen, deze gaat naar huis met een bijzonder kunstwerk.

Alle initiatieven op het gebied van regionale en lokale geschiedenis komen in aanmerking voor de DHV-prijs  voor de Drentse Geschiedenis 2020. Enige voorwaarde is dat de activiteit in 2020 heeft plaatsgevonden of in  dat jaar werd afgerond. Dus heeft uw buurman een film gemaakt over een bepaald thema in de Drentse  geschiedenis, of heeft de werkgroep in uw dorp allerlei thematische activiteiten georganiseerd? Vertel het ons!  Ook een instelling die zich heeft ingezet voor het behoud van historisch waardevolle bouwwerken of iemand  die een historisch boek heeft gepubliceerd dingt mee naar de prijs. Films, boeken, theatervoorstellingen,  (foto)projecten of publicaties: alles is mogelijk!

Naar home van Historische Vereniging Gemeente Westerbork Tot uiterlijk 17 januari 2021 kunnen kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2020 worden  aangemeld. Alle inzendingen worden daarna beoordeeld door een vakkundige jury.

Kandidaten voor de DHV-prijs voor de Drentse Geschiedenis 2020 kunnen, voorzien van een motivatie, worden  opgegeven via:

Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen of via e-mail: ferrysieders@hotmail.com

Vergeet niet uw naam, adres, telefoonnummer, e-mail én die van de kandidaat te vermelden. Zodra de jury de  top drie via de media bekend heeft gemaakt, kan voor de publieksprijs gestemd worden via  www.drentsehistorischevereniging.nl

Hierna een overzicht van de eerdere winnaars:

Winnaars DHV-juryprijs

2019 Marcel Bulte, Gerben Dijkstra en Sis-Hoek Beugeling voor het boek de aantekeningen van  Israel Jacobs

2018 Werkgroep “Trots op Darp

2017 Kees en Marieke Opmeer voor het boek ‘de kano van Pesse’

2016 Historische Vereniging Annen voor het project over Roelof Schuiling

2015Thijs Rinsema voor het boek Tussenstation Meppel: Frits Blasbalg op de vlucht voor Hitler alsook voor  zijn oeuvre

2014 Cees van Dijk voor zijn boek: ‘Harm Boom (1810-1885) - schrijver, journalist, podagrist’ 2013 Het Odoornse musicalproject De Opgejaagden. Een oorlogsverhaal over het Onderduikershol in Valthe 2012 Stichting ‘Dorp vol verhalen’ te Eelde-Paterswolde-Eelderwolde

2011 Eva Dubbelboer voor haar boek ‘Klaas Prummel (1884-1970) Architect – Zijn werk in Tweede  Exloërmond’