Historische vereniging plukt de vruchten van plaatjesactie Jumbo en corona

De Historische Vereniging Westerbork zit in de lift. Steeds meer mensen uit Westerbork en omliggende dorpen tonen belangstelling voor hun geschiedenis. Ook het boek ‘Het Dorp, fragmenten uit de bewoningsgeschiedenis van Westerbork’, wordt opvallend meer aangevraagd.

Voorzitter Albert Kuper van de historische vereniging spreekt van een trend. ‘We hebben over het algemeen niet te klagen over belangstelling, maar het is nu gewoon druk. Het boek ‘Het Dorp’ onder eindredactie van Ger de Leeuw en Luuk Spiekman is in 2008 verschenen. In het begin is het veel verkocht, en er is altijd wel belangstelling voor gebleven. Maar nu is, er om in wielertermen te spreken, sprake van een eindsprint: het boek is bijna uitverkocht.’ Volgens Kuper heeft de belangstelling diverse redenen: ‘Allereerst is er het plaatjesboek ‘Historisch Westerbork’ dat door Jumbo-Vinke is uitgegeven. Wij hebben daar als historische vereniging alleen foto’s voor aangeleverd, maar er wordt volop over gesproken in de regio. Mensen wisselen bijvoorbeeld via internet plaatjes uit. Er is een levendige handel in.’

De Historische Vereniging Westerbork vaart daar wel bij. Sowieso is er landelijk meer aandacht voor de geschiedenis van de eigen streek. Dat is ook landelijk in het nieuws. Daarnaast speelt het coronavirus natuurlijk een rol. ‘Mensen blijven meer binnen. Ze gaan meer lezen. Dat zie je aan de run op boeken, toen de bibliotheken dicht moesten’, zegt Kuper. ‘We krijgen meer leden. Ze snuffelen in hun kasten op zoek naar oude foto’s en zo’n boek over ‘Het Dorp’ is opeens weer gewild.’

Belangstellenden kunnen het boek kopen via voorzitter Albert Kuper, 0593-370 583, of e-mail: akuper@kpnmail.nl. In totaal zijn 1500 boeken van gedrukt, maar er zijn er minder dan veertig over. ‘Een prachtig cadeau voor de feestdagen’, zegt Kuper.