Fragmenten gaat uitgebreid in op historie van de BBT (’Jammer dat het verdwenen is’)

De Historische Vereniging Westerbork roept deze maand in haar tijdschrift Fragmenten de gemeenschap van Westerbork op tot een ‘revival’ van het ‘Börker Buurten Toernooi’. Volgens redactievoorzitter Ben Boers is dat in ieder geval te overwegen: ‘… gelet op het belang van zo’n toernooi voor de sociale samenhang in de buurten.’

Boers zegt dit naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de volleybalvereniging Quinto uit Westerbork. Fragmenten heeft een uitgebreide reportage daarover: ‘Het is jammer dat dit sportieve evenement sinds 2016 van de agenda is verdwenen.’ Quinto heeft het recreatieve karakter van het volleybal vanaf het begin hoog in het vaandel. In 1978 deden bij het eerste ‘Börker Buurten Toernooi’, kortweg BBT, vijftig teams uit Westerbork en de buitendorpen mee. Maar in het topjaar 1985 waren er maar liefst 103 deelnemende teams. Daarna liep de animo heel geleidelijk terug, tot in 2016 het laatste toernooi werd gehouden. Daarnaast in Fragmenten ook veel aandacht voor nog een vijftigjarige: Museumboerderij De Ar in Westerbork. Daarbij een prachtige actiefoto van Henk Schokker, nu de huidige uitbater van De Ar, maar ooit keeper van de toenmalige eerstedivisionist FC Emmen, nu eredivisie. Ook in Fragmenten dit keer veel historische foto’s en berichten uit het bevrijdingsjaar 1945, met onder meer het overlijden van de bekende radiocommentator Han Hollander, die uit Westerbork was weggevoerd naar een concentratiekamp in Polen. Fragmenten is voor leden van de Historische Vereniging Westerbork gratis. Losse nummers zijn te koop bij Bruna Westerbork.

Bron: