Nieuwsbrief Erfgoed

Bekijk deze nieuwsbrief voor het beste resultaat online

Erfgoed

10 september 2020

Waor is Aaldert
Verhalen, vertelplaten en lestips rondom 75 jaar vrijheid zijn sinds eind augustus te vinden op de website van Woar Is Aaldert. Het afgelopen jaar heeft K&C samen met Biblionet Drenthe, Drents Archief, ICO, Scala, Bibliotheek Emmen, De Nieuwe Kolk en Bibliotheek Hoogeveen aan het project Waor is Aaldert? gewerkt. In dit project staat de Drentse Aaldert centraal. Hij verdween tijdens de oorlog en dook aan het eind weer op.

Zandtovenaar schetst geschiedenis Klazienaveen
Tijdens de jaarlijkse historische avond van stichting Historisch Klazienaveen geeft De Zandtovenaar een speciale show over de geschiedenis van Klazienaveen. De zandschilderijen maakt hij op een verlichte glasplaat. De avond vindt plaats in de RK Kerk in Klazienaveen op vrijdag 13 november.

Digitale educatie-safari
Op donderdag 22 oktober organiseert IVN, samenwerkingspartner van K&C, voor de 2e keer een educatie-safari voor partners of organisaties die bezig zijn met educatie in het primair onderwijs. Deze inspirerende bijeenkomst met thema’s als natuur, milieu, techniek, kunst, cultuur, voedsel erfgoed en landschap is dit jaar vanwege corona digitaal. Kijk voor aanmelden en meer informatie op de site van IVN.

Canon van Nederland vernieuwd
Op 22 juni 2020 presenteerde de commissie Herijking Canon van Nederland de vernieuwde Canon. Net als de oude Canon telt de nieuwe vijftig vensters. Door de vernieuwing begint De Canon niet langer met de hunebedden, maar met Trijntje. Zie de website van Canon van Nederland.

Subsidiesteun voor Drentse Musea
Kickstart Cultuurfonds
Zestien kleine musea in Drenthe krijgen geld uit het Kickstart Cultuurfonds. Met dit geld kunnen zij de noodzakelijke aanpassingen doen om in de coronacrisis open te kunnen.Van aanschaf van een digitaal ticket-systeem tot het inrichten van het museum volgens de 1,5 meter norm.

Drentse Noodfonds Cultuur
Vanuit het Drentse Noodfonds Cultuur hebben musea van provinciaal belang elk een bijdrage gekregen van 25.000 euro. Aan de 48 kleine musea in Drenthe is 1.000 euro beschikbaar gesteld. Er wordt nog gewerkt aan een aanvullende regeling, waarmee kleine musea coronakosten tot een maximum van 5.000 euro vergoed kunnen krijgen.

Koester Drenthe
Vrijwilligers die elkaar ontmoeten tijdens een inspiratiemiddag over cultuur, kunst, natuur, taal en erfgoed. Dat is de insteek van Koester Drenthe. In de nieuwsbrief van juni werd al een tipje van de sluier opgelicht: een lezing van landschapshistoricus Jori Wolf, een introductie op het boek Snuustern in Drenthe’s natuur en cultuur door de schrijver Jan van Ginkel. Stuur alvast een mail naar Hester@kunstencultuur.nl als je er bij wilt zijn. Het volledige programma en aanmeldformulier wordt halverwege september ook verspreid door de deelnemende organisaties: Het Drentse Landschap, Drents Historische vereniging, Het huus van de Taol en is te vinden op de website van K&C.

Online stamboomhelpdesk van Drents Archief
Wie waren jouw voorouders? Wat deden ze? Waar kwamen ze vandaan? Vragen die veel mensen wel eens zouden willen onderzoeken. Het kan lastig zijn om een begin te vinden. Om je op weg te helpen is er de online stamboomhelpdesk van het Drents Archief. Ervaren onderzoekers geven elke dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur via de chatbox op de website van Drents Archief gratis tips. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Joke Wolff, joke.wolff@drentsarchief.nl; 0592 313523.

Dag van de Drentse Geschiedenis
Heb je je nog niet aangemeld voor de De Dag van de Geschiedenis 2020? Doe dit dan snel, want er zijn dit jaar minder plekken beschikbaar. De Dag van de Geschiedenis wordt elk jaar in oktober georganiseerd door K&C, Platform Drentse Musea en Drents Archief. De dag is bedoeld om de deskundigheid te bevorderen van docenten CKV, geschiedenis en Mens en Maatschappij, leden van historische verenigingen, medewerkers van musea en ZZP-ers.

Download de PDF om de officiële uitnodiging en het programma te bekijken.

Laagdrempelige subsidies voor (kleine) erfgoedinstellingen
In onze nieuwsbrieven verwijzen we regelmatig naar subsidies op het gebied van erfgoed en erfgoededucatie. Vaak zijn dit subsidies voor grote bedragen of is er matching nodig. Maar Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP) heeft ook interessante, laagdrempelige subsidies voor kleine erfgoedinstellingen.

Regeling erfgoedvrijwilligers
Deze regeling is vooral voor ondersteuning van vrijwilligers. Bijvoorbeeld voor het volgen van cursussen of werven van vrijwilligers. Kijk voor de criteria op de website van FCP.

Regeling creatief gebruik digitaal erfgoed
De regeling is bedoeld voor het creatief gebruiken of ontsluiten van digitaal erfgoed. Kijk voor de criteria en meer informatie op de website van FCP.

Stichting Kunst & Cultuur
kunstencultuur.nl