Boek over Van Heutsz. ’Onze held uit Coevorden’

J.B. van Heutsz

Een voorbeeld, werd hij genoemd. Maar ook een beest. Vilan van de Loo zocht voor haar boek Uit naam van de majesteit hoe J.B. van Heutsz op een voetstuk werd gezet. En eraf getrokken.

Vilan van de Loo

In de deze week verschenen biografie over het leven van J. B. van Heutsz (1851-1924) vertelt Vilan van de Loo hoe Joannes Benedictus een zeer gezaghebbende landgenoot werd, een nationale held. Van soldaat tot zakenman, met als belangrijkste tussenstappen generaal en hoofdbestuurder van de grootste kolonie van het koninkrijk.

Onthulling van het borstbeeld van Van Heutsz in Coevorden, 8 juli 1933.

De betekenis van Coevorden is in dit succesverhaal verwaarloosbaar. Joannes werd er geboren, omdat zijn vader, ook een militair, vanwege een drankprobleem niet langer beheerder mocht zijn van een munitieopslag in Gorinchem. In Coevorden, vestingstad in verval, kon hij minder schade aanrichten.

Lees meer en bronnen:

Oorlogsbronnen

artikelen op oorlogsbronnen Geallieerden bombarderen Philips Philips....

’Orvelte’ kleuren bij Drentse Landschap

Het Drentse Landschap Online lezen   |   Nieuwsbrief november 2021     26 november 2021 #1     Wijsterbroek:....