Nieuwsbrief Drents Archief, 27 november 2023

Jenever en bloedworst: de huisslacht in Drenthe
Het zijn de laatste dagen van november, van oudsher de slachtmaand. Maar hoe komt deze maand aan zijn bijnaam? Van de middeleeuwen tot ver in de twintigste eeuw was het gebruikelijk om een mestvarken bij huis te hebben en deze voor de winter thuis te slachten. Onze collega Luc ging op onderzoek uit in de archieven en schreef een blog over de tradities rondom de huisslacht. Die bekijk je nu, net als enkele films in hetzelfde thema, op onze website. Lees meer >

Save the date!
We hebben de komende periode weer een aantal activiteiten op de planning. Schrijf onderstaande data alvast in je agenda! In de kerstvakantie is het tijd voor een film in onze Studio. Op woensdag 27 en donderdag 28 december kun je gratis kijken naar ’Het dierenpark van mijn vader’. Aanvang 15.00 uur.
Ook zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor de Dag van de Drentse Familiegeschiedenis op 27 januari 2024. Zodra het programma bekend is, vind je dit op onze website.

Actie: Win een boek!
Het Drents Archief bewaart het familiearchief De Milly van Heiden Reinestein. Daarin bevinden zich onder meer de dagboeken van Sigismund Pieter Alexander van Heiden Reinestein (1740-1806). Hij was opperkamerheer van stadhouder Willem V en de laatste Drost van Drenthe. Zijn dagboeken zijn (vanuit het Frans) vertaald in het boek ’Van de prins geen kwaad: de dagboeken van S.P.A. van Heiden Reinestein’. We verloten een exemplaar onder onze nieuwsbriefabonnees! Kans maken? Stuur dan een mail naar communicatie@drentsarchief.nl

Overdacht archief MvW
Meer dan duizend mappen, registers en archiefdozen heeft de Stichting Maatschappij van Weldadigheid vorige week geschonken aan het Drents Archief. Het omvangrijke archief bestaat onder meer uit bevolkingsregisters van kolonisten, kaarten, plattegronden en talloze tekeningen van kolonistenwoningenwoningen en andere gebouwen rond 1900. Lees meer >