Onze Fragmenten in De Veldenkrant!

Op deze in 1948 gemaakte foto poseren leden van het Westerborker brandweerkorps voor de nieuwe autospuit.

200 jaar brandweer Westerbork en Nieuw-Balinge in ‘Fragmenten’

WESTERBORK - De nieuwste uitgave van ‘Fragmenten’, het tijdschrift van de Historische Vereniging Westerbork (HVW), besteedt uitgebreid aandacht aan 200 jaar brandweer in Westerbork en Nieuw-Balinge.

De ontwikkeling die het brandweerwezen de afgelopen eeuwen heeft doorgemaakt is indrukwekkend. Dat blijkt duidelijk uit de nieuwe editie van ‘Fragmenten’. Waren het eerst nog gevulde potten en pannen die de mensen aan elkaar doorgaven om water op de vlammen te gooien, tegenwoordig staan er uiterst geavanceerde brandweerwagens in de diverse kazernes. In ‘Fragmenten’ worden behalve het materieel ook diverse spraakmakende historische branden beschreven.

De brandweermensen zijn tegenwoordig zeer professioneel opgeleid, ondanks het feit dat het meestal vrijwilligerswerk is. Ook speelt heden ten dage de brandpreventie een veel grotere rol dan in vroegere tijden.

In ‘Fragmenten’ ook een verhaal over de oudste inwoner van Nieuw-Balinge, de 94-jarige Gé Sok-Post. Daarin wordt het opgroeien in het jonge dorp beschreven. Wie vroeger vanuit Westerbork naar Nieuw-Balinge reisde, ging via Bruntinge naar Mantinge, om van daaruit naar de Verlengde Middenraai te gaan. Men volgde het kanaal, in de volksmond de Boksloot genoemd, en kwam dan oostelijk van de dorpskern Nieuw-Balinge uit. Pas in 1968 werd de Hoogeveenseweg aangelegd. De kwieke Gé Sok-Post vertelt boeiend over armoe, noeste arbeid en doorpakken.

In de rubriek ‘75 jaar geleden’ een grappig verslag hoe een wild zwijn Elp volledig op z’n kop zette. Het hele dorp maakte jacht op het drieste dier. Ook zijn er weer mooie foto’s uit vroeger tijden.

‘Fragmenten’ verschijnt vier keer per jaar en is voor leden gratis. Er is losse verkoop bij de Borker Boekwinkel.

Lees meer bij de bron:

Het hele verhaal lezen? Word lid. Voor maar 21,00 euro per jaar. Leden krijgen vier keer per jaar het tijdschrift Fragmenten en bijzondere bijeenkomsten. Hieronder ons aanmeldformulier:
Online aanmeldformulier

Fragmenten oktober 2023