Nieuwsbrief Drents Archief, 1 september 2023

Programma Festival van de Drentse Geschiedenis bekend!
Het programma van het Festival van de Drentse Geschiedenis staat online! De hele maand oktober organiseren we, verspreid over de hele provincie, activiteiten voor jong en oud. Het thema van dit jaar is Eureka! - Ik heb het! Uitvinders, wetenschappers, dwarsdenkers en andere nieuwsgierigen staan in de schijnwerpers. En zij zijn ook zeker in Drenthe te vinden! Een aantal activiteiten wordt in deze nieuwbrief uitgelicht. Ben je nieuwsgierig naar het hele programma en wil je je aanmelden voor een van de activiteiten? Kijk dan op onze website!

Gezocht: communicatiemedewerker
Wil jij bijdragen aan de online zichtbaarheid en groei van het Drents Archief? En kun jij creatieve content maken die toegankelijk is voor iedereen? Dan zijn we op zoek naar jou! Voor de uitbreiding van het team Communicatie is het Drents Archief op zoek naar een: communicatiemedewerker/content. Is deze functie iets voor jou? Bekijk dan de vacature!

Open Monumentendag
Kom zaterdag 9 september naar de Open Monumentendag op het kazerneterrein van de Johan Willem-Frisokazerne in Assen! Bij de drie monumentale kazernegebouwen aan de Vaart staat het landelijke thema ‘Levend erfgoed’ centraal. Lees meer >

In de schijnwerper
Veel Molukkers zullen het herkennen: een gesloten koffer, multomap of verhuisdoos op zolder gevuld met documenten en voorwerpen. Heb jij spullen waar wij van kunnen leren? Kom dan op 5 september naar het Drents Museum in Assen. We bestuderen je objecten en horen graag je verhalen! Lees meer >

Van Gogh in het archief
Op 11 september 1883 arriveerde Vincent van Gogh in Drenthe. In het Drents Museum is daarom vanaf 11 september de expositie ’Op reis met Van Gogh’ te zien. Ook het Drents Archief staat in het teken van deze beroemde schilder. In een foto- en webexpositie volgen we de weg die Van Gogh aflegde en tonen we foto’s van die plekken die hij bezocht. Lees meer >

Ontmoet dominee Picardt
Luister op zondag 1 oktober bij het Hunebedcentrum naar dominee Picardt, een geleerde die in de 17e eeuw beweerde dat hunebedden gebouwd waren door ‘huynen’, oftewel reuzen. Behalve de reuzen had Picardt ook bewijs gevonden voor Witte Wieven. Dit en meer heeft hij onder het volk weten te verspreiden en het werd lange tijd werd geloofd!
Zondag 1 oktober - 14.00 en 15.00 uur

Weeskind uit de 19e eeuw
Meer dan 200  jaar geleden bedenkt Johannes van den Bosch een plan om de armoede in Nederlandland op te lossen. Alle arme mensen en weeskinderen moeten naar Drenthe verhuizen om daar opgevoed te worden tot nuttige burgers. Hoe zag het leven van zo’n weeskind eruit? Op zondag 1 oktober ontdek je het! Het gratis programma voor kinderen van 4 t/m 12 start om 13.00, 14.15 en 15.30 uur.

Lezing Wim Daniëls
Wim Daniëls vertelt maandag 2 oktober het verhaal van Albert Sutherland Royaards, die als eerste Nederlander vanaf 1895 internationale fietstochten maakte. Daniëls schreef er een boek over: ’Het wonderlijke verhaal van een stille avonturier’. Wie was toch deze figuur, die duizenden kilometers aflegde en een enorme bezienswaardigheid moet zijn geweest? Tickets: 5 euro pp.
Maandag 2 oktober - 19.30 uur

Facebook Facebook