Nieuwsbrief Platform Rampjaar Herdenking – nr. 4

18 september Webinar met Luc Panhuysen: Gouden Eeuw goed of fout?

WOERDEN - Op vrijdag 18 september verzorgt historicus Luc Panhuysen een Rampjaarwebinar over de Gouden Eeuw. De Gouden Eeuw is een gevoelig thema geworden. De oprichting van de VOC, slavenhandel, zeehelden: historicus Luc Panhuysen legt deze thema’s langs de historische maatlat. Mogen we nog wel spreken over De Gouden Eeuw? In het najaar volgen er nog meer van dit soort lezingen met bekende historici, waarbij allerlei aspecten van de Gouden Eeuw aan de orde komen.

Het webinar met Luc Panhuysen vindt plaats op vrijdag 18 september van 12.00-13.00 uur en kost
€ 4,95. Voor aanmelding en informatie: Historizon

Nieuwe webinars over het Rampjaar

In de serie Rampjaarwebinars – georganiseerd door het Platform Rampjaarherdenking in samenwerking met Historizon – staan twee nieuwe lezingen op stapel. Op vrijdag 9 oktober spreekt militair-historicus Olaf van Nimwegen van 12.00-13.30 over zijn nieuwe boek. De veertigjarige oorlog. U kunt zich opgeven bij Historizon Op vrijdag 13 november spreekt Ineke Huijsman van Vrienden van De Witt over Johan de Witt, brieven aan Frankrijk, waarin ze haar nieuw uitgekomen boek bespreekt

Rampjaar in beeld

Helpt ons Heere, want wy vergaen, op de achtergrond branden, overstromingen  en verwoestingen. Zo  brachten tijdgenoten het Rampjaar in beeld. Voor het Platform Rampjaarherdenking is een korte presentatie gemaakt die in ongeveer drie minuten een beeld geeft van het Rampjaar. Niet alleen de militaire gebeurtenissen maar ook de gevolgen voor de burgerbevolking passeren de revue.  Na 1672 was de ellende niet afgelopen want de vijandelijkheden zouden nog ongeveer veertig jaar duren.
Bekijk het op Rampjaarherdenking.

1 oktober online netwerkdag over Rampjaar

Landschap Erfgoed Utrecht organiseert op donderdag 1 oktober van 10.00-12.30 uur een online netwerkdag met als thema het Rampjaar, gericht op bestuursleden van historische verenigingen. Twee thema’s komen aan bod: Rampjaar 2020: historische verenigingen in coronatijd en Rampjaar 1672: bronnen vertellen het verhaal. Floortje Tuinstra (Het Utrechts Archief) laat zien hoe met het computerprogramma Transkribus handgeschreven brieven van de Amerongse kasteelvrouwe Margaretha Turnor zijn omgezet in tekst. Andere inleiders zijn Sander Enderink (Stichting Oude Hollandse Waterlinie) en Suzanne Lekkerkerker (RHC Vecht en Venen). Landschap Erfgoed Utrecht

Wibi Soerjadi speelt in tuinen Paleis Het Loo

APELDOORN – Tot 30 september zijn de tuinen van Paleis Het Loo nog geopend. Op tv was onlangs een fraaie registratie te zien van een optreden van Wibi Soerjadi in de paleistuinen. Daar zijn ook  bijzondere thema-exposities te zien zoals Blauw & Bont, met bijzondere Delfts aardewerken tuinvazen. Meer informatie op Paleis het Loo. Voor het optreden van Wibi Soerjadi in de paleistuinen van Het Loo: NPO Start

Waterlinie-concerten in Monumenten-weekend

In het Monumentenweekend van 12 en 13 september 2020 organiseert de Stichting Oude Hollandse Waterlinie een vijftal klassieke concerten. Deze zullen worden verzorgd door het ensemble Camerata Capelle. Het zal een prachtig programma zijn van klassieke muziek op eeuwenoude locaties. De concerten worden afgewisseld met verhalen over het Rampjaar 1672, verteld door Wouter van de Waterlinie. De concerten zijn gratis, maar komt u wel op tijd want vol = vol.  Meer informatie op Oude Hollandse Waterlinie

De Witt-symposium over jeugdjaren Willem III

Op zaterdag 21 november van 14.00-17.15 uur organiseert de Vereniging Vrienden van De Witt een symposium over De jeugdjaren van prins Willem III tijdens Johan de Witt (1650-1672). Dit wordt gehouden in het Hofje van Nieuwkoop in Den Haag. Sprekers zijn onder meer ds. Nel van Dorp over De religieuze opvoeding van prins Willem III en dr. Wout Troost over De politieke relatie tussen prins Willem III en Johan de Witt. Meer info.: Vrienden van de Witt

In de rij voor maquette van Groningens Ontzet

Een groot deel van het programma van Gronings Ontzet kon door corona niet doorgaan. Wat wel doorging was het Bommen Berendconcert van het Noord Nederlands Orkest en het Bommen Berend Festival voor lokaal poptalent.
En er was er veel belangstelling voor de gerenoveerde maquette van het Groningens Ontzet, die na bijna een kwart eeuw weer in de Martinikerk stond opgesteld. Velen namen een kijkje en staarden gefascineerd naar de twaalfhonderd tinnen figuurtjes, de loopgraven en de gevechten, zie Dagblad van het Noorden

Zuiderwaterlinie Autoroute feestelijk geopend

DEN BOSCH - Op 10 juli is de Zuiderwaterlinie Autoroute feestelijk geopend tijdens de lancering van de website www.vestingstedenroute.nl. Het is de eerste autoroute langs vestingsteden op deze website. De Zuiderwaterlinie autoroute leidt langs elf Brabantse vestingsteden, forten, kastelen, schansen en vestingwallen. Via de website, een app en een boekje is de route voor het brede publiek toegankelijk.

Verwacht: expositie Van de Veldes in Scheepvaartmuseum Amsterdam

AMSTERDAM  - Willem van de Velde de Oude en zijn zoon Willem van de Velde de Jonge waren toonaangevend in de 17e-eeuwse zeeschilderkunst. In 2021 brengt Het Scheepvaartmuseum de Van de Veldes in beeld in een grote overzichtstentoonstelling: Willem van de Velde, vader en zoon. Het is zeer uitzonderlijk dat zoveel werk uit het brede oeuvre van vader en zoon samen wordt tentoongesteld. Voor meer info: Het Scheepvaartmuseum

Copyright © 2020 Platform Rampjaarherdenking, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.

Our mailing address is:
Platform Rampjaarherdenking
Vaartuigenlaan 61, 3448 WL Woerden
contact@rampjaarherdenking.nl

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

This email was sent to info@historischeverenigingwesterbork.nl
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
Platform Rampjaarherdenking · Vaartuigenlaan 61, 3448 WL Woerden · Nieuwendijk 46, 3443 BM Woerden · Woerden, Ut 3448 ba · Netherlands

Email Marketing Powered by Mailchimp