Proefkolonie en meer Erfgoed-nieuws

Nieuwsbrief Erfgoed
december 2019

Museum De Proefkolonie geopend
In Frederiksoord is onlangs Museum De Proefkolonie officieel geopend. In dit museum wordt het verhaal van de Koloniën van Weldadigheid verteld. Als bezoeker ga je terug naar het jaar 1818 en zie je hoe arme gezinnen uit de randstad in Frederiksoord een nieuw leven begonnen. De Koloniën werden opgericht door Johannes van den Bosch met als doel de armoede in Nederland te bestrijden. Museum De Proefkolonie laat de ontstaansgeschiedenis zien van de dorpen Frederiksoord, Wilhelminaoord en Willemsoord met filmbeelden en levensgrote decors. Meer informatie vind je op de website van het museum.

Verbouwing oudste boerderij van Emmen
De Nabershof, de oudste Saksische boerderij van Emmen (1681), wordt de komende maanden verbouwd. Er wordt onder andere een nieuw museum in gevestigd met een tentoonstelling over het leven van de boeren in de prehistorie. Het huidige theehuis zal ook gerenoveerd worden. Kijk op de website van ’t Volk van Grada voor meer informatie.

De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s
Het landelijke fotoproject "De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s", is op zoek naar foto’s uit Drenthe. Dinsdag 10 december kun je in Meppel je foto’s inleveren. Dit is de laatste van een reeks inbrengavonden in de provincie. In de zoektocht naar foto’s zijn alle foto’s uit de oorlogstijd welkom. Vanzelfsprekend is er ook interesse in het verhaal achter de foto. Voor het landelijke project worden 50 Drentse foto’s ingestuurd. Daarnaast worden de foto’s in april en mei 2020 op verschillende plekken in de provincie tentoongesteld.
De avond bij de Stichting Oud Meppel (Sluisgracht 21-22 in Meppel) duurt van 19.00 tot 22.00 uur en wordt aangekleed met verhalen over de oorlog in Drenthe en filmpjes uit die tijd uit de archieven van RTV Drenthe en Drents Archief.

Kijk voor meer informatie op de website WOII in 100 foto’s. Hier kunnen foto’s ook digitaal worden aangeleverd.

Gevangenismuseum Veenhuizen zoekt rondleiders
Heb je ervaring op het gebied van educatie en ben je bekend met interactief rondleiden? Vind je het leuk om je te verdiepen in het verhaal van het Gevangenismuseum en zo het onderwijs een genuanceerde blik te bieden op begrippen als gevangenschap en vrijheid? Meld je dan aan voor de pool van rondleiders. Meer informatie per mail bij vrijwilligerscoördinator Anne van Schepen.

Website Drentsemusea.nl gelanceerd
Onlangs is de site drentsemusea.nl gepresenteerd. Op deze site vind je de 52 musea in Drenthe, met alle belangrijke informatie. Op de site vind je ook foto’s van de verschillende collecties en de actuele exposities. Middels een handige zoekfunctie kun je als gebruiker meteen zien welke voorzieningen een museum heeft.

Sake Elzinga schenkt deel van zijn fotoarchief aan Drents Archief
Met de presentatie van zijn boek De Zilvermijnen van Drenthe heeft fotograaf Sake Elzinga een deel van zijn fotoarchief geschonken aan het Drents Archief. Het boek en de foto’s gaan over de periode 1980 t/m 1990. In deze periode speelde internet en digitale fotografie nog geen rol. Er zijn foto’s van bouwprojecten, politieke gebeurtenissen en paardenmarkten. Het boek geeft een mooi tijdsbeeld dat bij velen herinneringen op zal roepen.

Werk mee aan het trendrapport museumeducatie!
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) doet onderzoek naar de ontwikkelingen in museumeducatie. Alle musea en erfgoedinstellingen hebben onlangs een uitnodiging gekregen om mee te doen aan het onderzoek. Onderzocht wordt hoe de positie van educatie (binnen organisaties) ten opzichte van 10 jaar geleden veranderd is. Waar liggen de prioriteiten en welke doelgroepen bedien je? Meedoen levert je inzicht op in de stand van zaken van jouw instelling en tevens de mogelijkheid deze met anderen te vergelijken. De link naar de vragenlijst vind je hier via SurveyMonkey.

App Spacetime Layers wint innovatie award
Spacetime Layers, de app waarmee gebruikers informatie over een specifieke plek zichtbaar kunnen maken, heeft de CSU Innovatie Award gewonnen. De prijs bestaat uit 10.000 euro en professionele hulp bij het concreter maken van de ideeën. Lees het hele artikel van het Dagblad van het Noorden. Kijk voor meer informatie over de app op de website van Spacetime Layers

Stichting Kunst & Cultuur
kunstencultuur.nl